​Gör plånboken & miljön en tjänst - Köp begagnat!

​Gör plånboken & miljön en tjänst - Köp begagnat!

Om man kikar på hur mycket vi människor förstör jorden i dagsläget med vårt konsumtionsbeteende kan man tydligt se att det inte är hållbart. Jorden har ett begränsat antal naturresurser vilket människans, framförallt västvärldens, omåttliga konsumtionsbeteende inte tar hänsyn till. Faktum är att dagens konsumtion kräver 4,2 jordklot om man ser till naturresurser.

Att köpa begagnade prylar är ett bra sätt att både spara pengar och jordens resurser på. Faktum är att det bara de senaste åren har blivit oerhört populärt att köpa allt från kläder till tech-prylar begagnat. Det tyder på att saker och ting går i rätt riktning åtminstone.

Spara CO2 och pengar - köp begagnade tech-prylar

Teknikprylar är dyra. De senaste och bästa bärbara datorerna kostar tusentals kronor, vilket även dagens mobiltelefoner gör. Även programvaror är dyra. Förutom prisaspekten krävs det oerhört mycket CO2 för att producera tech-prylar på löpande band. Produktionen är en sak som förstör den jord vi har, återvinningen är en annan. Allt för få människor vet hur man återvinner tech-prylar på rätt sätt och därför bidrar även detta till en ohållbar konsumtion.

Vill du både göra miljön en tjänst och din egen plånbok kan det därför vara värt att se över utbudet av begagnade tech-prylar. Det finns en uppsjö av möjligheter för dig som vill köpa en begagnad mobil, dator eller liknande. Du kan vända dig till Blocket eller Marketplace, alternativt vara på den säkra sidan och köpa din nya tech-pryl av en seriös återförsäljare. Här genomgår prylarna vanligtvis många olika kontroller innan de säljs, och som köpare får du mer än ofta en bra garanti på köper.

Det bästa är att köpa begagnade tech-prylar hos en legitim återförsäljare eftersom du då vet att produkten verkligen lever upp till dina krav. Då vet du att du får valuta för pengarna.

Spar vatten & klä dig unikt med second-hand kläder

Visste du att det krävs ungefär 1800 galjoner vatten bara för att producera ett par jeans? Förmodligen inte. Det är skrämmande att tänka på, framförallt när man tänker på att det finns människor i tredje världen som inte ens har rent dricksvatten. För att motverka detta måste vi inte gå nakna. Vi måste bara ge våra kläder en längre livslängd.

Här i västvärlden tenderar vi att kasta våra kläder när vi tröttnat på dem. Detta skapar följaktligen en exponentiell mängd avfall. Vad sägs om att förhindra detta genom att köpa mindre – och köpa begagnat? Det finns tusentals second-hand butiker i hela Sverige, och en uppsjö av sajter där man kan köpa begagnade jeans och andra kläder.

Förutom att du spar på miljön kan du spara hundra- om inte tusentals kronor genom att köpa begagnat före nytt. Sedan trendar det ju med second-hand också. Det möjliggör det för dig att skapa din helt egna, unika stil!