Vinfinity™ Vingruppen sustainable action fund

Vingruppen lanserar Hållbarhetsfond – utvecklar vårt gedigna klimatarbete

För att stödja våra leverantörers klimatarbete inrättar Vingruppen en Hållbarhetsfond – Vinfinity™. Initiativet är en viktig del i ett långsiktigt hållbarhetsprogram, där ett omsorgsfullt klimatarbete genomsyrar hela vår verksamhet.

Vår hållbarhetsagenda är stark. Men för framtiden finns mycket kvar att göra. Vingruppens förmåga att ta ett omfattande och betydande ansvar över klimat- och hållbarhetsarbetet ger oss möjlighet att driva en hållbar utveckling. Det vill vi göra.

Som en del i hållbarhetsprogrammet ”Från druva till glas” är vi första svenska importör att lansera en Hållbarhetsfond. Denna ska stödja våra leverantörer vad gäller såväl klimatarbete som hållbarhetsprojekt kring infrastruktur, odling och produktion genom investeringar i alltifrån biogasanläggningar och certifieringsprocesser till sociala projekt.

- Vinfinity™ är vårt sätt att accelerera förändring i vår leverantörskedja. Vi ser starka fördelar med satsningen. Fonden kommer att boosta investeringar i hållbar infrastruktur och därmed påskynda den utvecklingen som behöver ske för att vi ska nå våra hållbarhetsmål och bidra till de globala målen säger Kim Forsberg, hållbarhetschef Vingruppen

Med denna satsning kommer Vingruppen årligen att investera i flera olika hållbarhetsprojekt. Tillsammans driver vi vidare utvecklingen i vår leverantörskedja, accelererar vårt klimatarbete och verkar som en förebild för hållbar tillväxt.

Välkommen att kontakta fondens ansvariga Kim Forsberg vid frågor.

Kategorier

Vingruppen i Norden består av fem importörer - Vinunic, Wineworld, the Wineagency, Valid Wines och Quaffable Wines.

Tillsammans har vi ett av branschens bredaste sortiment och vi delar alla samma passion och engagemang för produkterna och dess producenter.

Vår historia är djupt rotad i kärleken till produkten. Redan 1992, då allt började med Vinunic, var syftet att lyfta fram de produkter och producenter vi själva vill dricka och öka kunskapen om.

Detta ledde till framgångsrika samarbeten med några av världens mest kända producenter och varumärken. Samarbeten som vi utvecklats med under åren. De nära banden till våra leverantörer har format ett tankesätt som i dag genomsyrar hela vår verksamhet; framgång byggs genom starka relationer. Detta gäller i allra högsta grad relationen till våra kunder.

Kim Forsberg

Hållbarhetsansvarig Hållbarhetsfrågor 0738488877

Tillsammans är vi VINGRUPPEN I NORDEN

Tillsammans har vi ett av branschens bredaste sortiment av vin och vi delar alla samma passion och engagemang för produkterna och dess producenter.

Vingruppen i Norden AB