För tredje året i rad går ViktVäktarna för rent vatten

För tredje året i rad är ViktVäktarna sponsor till WaterAids kampanj March for Water. Kampanjen syftar till att fler människor runt om i världen ska få tillgång till rent vatten. Via WaterAids app samlar ViktVäktarnas medlemmar, coacher och anställda steg för att uppmärksamma den globala vattenkrisen samtidigt som man gör något bra för den egen hälsan.

Målet är att tillsammans under mars månad gå 771 miljoner steg, ett steg för varje människa i världen som saknar tillgång till rent vatten.

- Rent vatten är en mänsklig rättighet, och medan tar sekunder för oss att fylla ett vattenglas går flickor och kvinnor världen över timmar varje dag för att hämta vatten. Så idag på internationella kvinnodagen känns det extra bra att vara en del av WaterAids March for Water-kampanj, säger Jenny Holmstedt, Director Acquisition & Brand på ViktVäktarna.

I 8 av 10 hushåll runt om i världen, som sak­nar till­gång till vat­ten, är det flick­ors och kvin­nors uppgift att hämta vat­ten till famil­jen. Att hämta vat­ten kan ta flera tim­mar per dag. Det in­nebär att många kvin­nor inte har tid att ar­beta och många flickor tvin­gas sluta i skolan. Detta leder till en större risk att fastna i lång­varig fat­tig­dom.

För att belysa al­las rätt till rent vat­ten genom­för Wa­t­erAid kam­pan­jen March for Wa­ter varje år i mars, en månad då också världsvattendagen (22 mars) infaller.

Bildtext:
Shabana Khatun, 26 år, står vid sin odling med regnvatteninsamlingssystemet som WaterAid installerat på hennes gård i bakgrunden i Paikgachha, Bangladesh.

Bildcredit:
WaterAid/DRIK/Habibul Haque