Knivskåp, pekskärm & ökat utbud fördubblade försäljningen

I början av 2011 installerade Electrolux Home-handlaren Gunnar Bronzelius Knivakademiens pekskärm för att stimulera försäljningen av knivar. Månaderna innan, i slutet av 2010, gjorde Gunnar ett strategiskt val att satsa på knivar och ta position som en av de bästa inom området. Det började då med Akademiens knivskåp, endast 0,18 kvm, som visar knivar på ett nytt och dynamiskt sett. Det golvsnåla skåpet rymmer mellan 30 – 40 knivar. Två skåp kom på plats i Sicklabutiken. Sortimentet fick bredd med knivar av hög kvalitet i olika priskategorier. Från märken som MAC Damascus i övre prissegmentet till Satake Novac i det undre segmentet. Där emellan även Kyoceras keramiska knivar i både svart och vit keramik. Likaså tillbehör som diamant- och keramiska brynen fick en given plats. Säljtorget i butiken kröntes i februari med Knivakademiens pekskärm och butiken är nu ”knivexperten i Nacka”.

Pekskärmen är ett interaktivt säljredskap, som både hjälper personal och kunder att fatta rätt beslut i sitt köp. När vi frågar Gunnar säger han att det är helheten som varit nyckeln till framgången. Skärmen i mitten har verifierat butiken som kunnig inom området ”knivar”. Utbudet har bekräftat det och givit kunderna valmöjligheter efter budget och ändamål. Den nya typen av display med Akademiens skåp ger produkterna rätt uppmärksamhet och inger förtroende för butiken. Enligt Gunnar är den inte bara en komponent som bidragit till den mer än fördubblade försäljningen.

Mellan 1/1 – 30/4 2011 har butiken omsatt mer än vad man gjorde under hela 2010*, vilket bara kan benämnas som succé. På denna lilla yta har butiken omsatt 62 artiklar under perioden. Det blir en högre lagerkostnad än tidigare men ytan genom marginalkronorna gör det till en mycket bra affär.

Processen fortsätter

Mjukvaran i pekskärmen kommer att utvecklas av Knivakademien. ”Vi har fått värdefull information av Gunnar och tar till oss det i utvecklandet, som startar direkt” säger Pigge Hall på Vikingsun som drivit projektet tillsammans med Knivakademien och Gunnar Bronzelius. I dagsläget är det en mjukvara installerad lokalt i butiken, men det kommer att ändras till en webblösning. Med en webblösning blir det allmän egendom och tillgängligheten för butiker i landet ökar. Projektet bör vara klart till hösten och vi har redan fått förfrågan från flera butiker som vill satsa på detta, fortsätter Pigge Hall.

* Av produkter från Vikingsun AB

Notis. Den 18/5 2011 valdes Gunnar Bronzelius in i Knivakademien och är hedersmedlem nr 6. Akademiens hedersgrupp är under uppbyggnad och består idag av: Plura, Paul Svensson, Stefano Catenacci, Jonas Höglander, Anton Körberg och Gunnar Bronzelius. Gruppen kommer att bestå av 18 hedersmedlemmar. Akademien arbetar för att driva och utveckla den svenska knivmarknaden.

• kniv
  • knivar