Mikael Juremalm med den nya produkten kollamjölken

Vidilab lanserar ny analys och produkt för mjölkbesättningar

Vidilab lanserar den nya produkten kollamjölken för att kontrollera exponeringen av löpmagmask Ostertagia ostertagi genom tankmjölksprover.

Vidilab, Nordens ledande laboratorium på veterinärmedicinsk parasitologisk träckprovsdiagnostik, introducerar en ny produkt som möjliggör enkel och effektiv mätning av antikroppar mot O. ostertagi hos mjölkbesättningar genom tankmjölksprover.

Produkten och analysen är framtagen efter önskemål från både den svenska och danska marknaden.

O. ostertagi, en av de mest förekommande mag-tarmparasiterna hos nötkreatur, kan orsaka produktionsförluster om den inte hanteras effektivt. Analysen ger en indikation på om djuren genomgått eller genomgår en infektion av O. ostertagi. Mjölkbönderna kan nu på ett enkelt sätt övervaka exponeringen i sin besättning, vilket underlättar betesplanering och bekämpning av parasiter.

- Den här lanseringen är ett viktigt steg för att hjälpa mjölkbönder att bibehålla friska och produktiva besättningar, säger Mikael Juremalm, ansvarig för lanseringen på Vidilab.

Den nya produkten kollamjölken är tillgänglig för beställning genom Vidilabs vanliga kanaler för svenska och danska kunder.