Fira internationella Sauvignon Blanc-dagen med Adobe och Viña Maipo

Fira internationella Sauvignon Blanc-dagen med Adobe och Viña Maipo

Vad passar bättre framåt vårkanten än ett glas krispigt vitt? Passande nog infaller Sauvignon Blanc-dagen i dag, den 24 april.

Sauvignon Blanc är druvsorten för dig som uppskattar torra, friska och aromatiska vita viner. Med sin höga syra och typiska doft av krusbär, nässlor och svartvinbärsblad har den vunnit fans över hela världen och den odlas också med framgång i både både Europa, Nya Zeeland, Sydafrika och Amerika. Här kommer två tips på Sauvignon Blanc-viner från Chile:

Adobe Sauvignon Blanc från den ekologiska producenten Emiliana är ett välbalanserat vin med doft och smak av fläder, svartvinbärsblad och citrus samt en touch av örter. Passar utmärkt som aperitif samt till lättare rätter av fisk och skaldjur, såsom ceviche, sushi och skaldjurspasta. Gillar du getost har du en också en bra matchning i detta vin. Ursprunget är kustnära Casablanca Valley.
Pris: 79 kr för 75 cl
Art.nr.: 2759
Länk till Systembolaget

Som husets vin eller till vårens fester kan det vara behändigt med en bag-in-box. Viña Maipo Sauvignon Blanc är ett lätt och friskt vin med citruskaraktär och aromatisk doft av tropisk frukt, päron och nässlor. Prova till ört- och citronkyckling eller drick som det är till mingel och snack.
Pris: 169 kr för 3 liter
Art.nr.: 2931