Casillero del Diablo Reserva Especial i lyxig trälåda

Casillero del Diablo Reserva Especial i lyxig trälåda

Lagom till jul finns Casillero del Diablo Reserva Especial Merlot till försäljning i Systembolagets butiker i en lyxig presentförpackning* av trä.

Casillero del Diablo Reserva Especial är ett fylligt chilenskt rödvin med inbjudande doft av mörka körsbär och björnbär samt inslag av örter. Vinet har en bra struktur, uppiggande fräschör och runda tanniner. Eftersmaken är lång och bjuder på mörk frukt, örter och en hint av vanilj. Casillero del Diablo Reserva Especial passar utmärkt till smakrika maträtter, t.ex. en köttbit med potatisgratäng och rödvinssås, en mustig gryta eller en kryddig grekisk moussaka.

Casillero del Diablo Reserva Especial

Art.nr: 6604-01
Druvkomposition: 52 % Merlot, 45 % Carmenere, 3 % Malbec
Syra: 5,2 g/l
Socker: 2,25 g/l
Alkoholhalt: 14 %
Lagring: 100 % av vinet har lagrats på franska och amerikanska ekfat i 10 månader
Ursprung: Maule, Chile

Se om vinet finns i just din Systembolaget-butik HÄR.

Om Casillero del Diablo

Casillero del Diablos viner produceras av chilenska Concha y Toro. Vinhuset grundades 1883 och har kommit att bli världens femte största vinproducent. Casillero del Diablos viner säljs i mer än 135 länder världen över och de uppmärksammas ständigt för sin prisvärdhet och höga, jämna kvalitet. Vinerna har funnits i Sverige sedan 1991 och idag finns åtta olika viner tillgängliga i Systembolagets sortiment.

I Casillero del Diablos Reserva Especial-serie ligger fokus på terroir, d.v.s. druvornas ursprung och hur dess klimat och jordmån påverkar slutprodukten. Druvorna till Casillero del Diablo Reserva Especial Merlot, Carmenere, Malbec odlas i kustnära Maule, Chiles äldsta vinregion, belägen 300 km söder om Santiago. I Maule är jorden rik på lera och granit vilket ger vinet en bra struktur samtidigt som det kustnära läget ger druvorna svalka vilket bidrar med elegans och fräschör och de många soltimmarna bidrar till smakrik frukt.

*Observera att presentförpackningen finns i begränsad upplaga.