Besöksrekord under vecka 26 i Västerås City

Besöksrekord under vecka 26 i Västerås City

Vecka 26 blev en supervecka genom alla tider!
Under vecka 26, 26–30 juni, genomfördes den största evenemangsveckan någonsin i Västerås City då SM-veckan och Västerås Cityfestival genomfördes samtidigt. Evenemangen har gemensamt lockat många lokala och tillresta besökare. Vecka 26 slog alla tiders besöksrekord i city och enbart Västerås Cityfestival har återigen slagit besöksrekord med drygt 375 122 besök från torsdag till lördag. En ökning med 7 % jämfört med förra året, enligt siffror från Västerås Citysamverkan. Detta trots det kraftiga regnvädret som drabbade staden under fredag kväll.

En stor och varm eloge till Västerås stad och alla verksamheter som tillsammans arbetar så bra för Västerås Cityfestival och utvecklar den vidare varje år. Återigen visade ni hur en stor produktion görs på bästa sätt! En lika stor eloge till teamet bakom planeringen och genomförandet av årets SM-vecka. Festivalen och SM-veckan smälte samman till en härlig allaktivitetsvecka som lockade västeråsarna att bege sig ut och röra sig mellan city och SM-veckans område. Under fredagen delade vi också ut priset till 2024 års Vardagshjälte i spöregn, men trots detta ville den stora publiken aldrig sluta jubla. Ett stort tack även till våra butiker och restauranger som bjöd på ett värdskap som vida omtalas.

Tillsammans avslutade vi juni med rekord i antal besök i city! Under hela vecka 26 hade vi totalt 523 539 besök i city. Extra glädjande är att denna vecka med råge slog vårt tidigare rekord från 2019 då Musikhjälpen gästade Västerås, då vi hade totalt 479 845 besök, att jämföra med 2019 års vecka 26 som lockade 430 595 besök. Årets vecka 26 slog alltså rekordåret 2019 med +8,3 %.

– Maria Martinsson, vd Västerås Citysamverkan – Äntligen slår vi vårt besöksrekord från 2019, tänk att vi förra veckan var fler besökare i city än under Musikhjälpenveckan 2019! Underbart att flera av våra medlemmar också fick rekord i sina butiker och restauranger. Nu väntar Summermeet och en härlig sommar i ett city som känns mysigt och trevligt med alla mötesplatser på våran sommargågata och våra sommartorg.

– Alf Westerdahl, evenemangschef på Västerås stad är supernöjd med hela evenemangsveckan och lyfter att det är vi tillsammans som bidrar till veckans fantastiska resultat för alla parter. – Nu ser vi fram emot flera härliga evenemang i Västerås, säger Alf.

–Under juni kom nyheten att vi nått över 160 000 invånare i Västerås. Ännu ett fint kvitto på att Västerås som helhet är intressant och bidrar till att citys attraktivitet ökar. Fantastiskt roligt att Västeråsarna och besökarna går man ur huse under denna vecka som innehåller både Västerås Cityfestival och SM-vecka. Extra trevligt att få bjuda in alla nyinflyttade Västeråsare till denna upplevelse säger Staffan Jansson, Kommunstyrelsen ordförande (s).

Kontakter:
Maria Martinsson 070-5325330, maria.martinsson@vasterascity.com
Alf Westerdahl, 021-390115, alf.westerdahl@vasteras.se
Staffan Jansson, 021-393231, staffan.jansson@vasteras.se

Läs mer i pressmeddelande från Västerås stad >

”För Sveriges bästa city! I samspel med hela vår stad ska vi göra vårt vardagsrum till något som alla kan älska och vara stolta över. Där det är enkelt att bo, arbeta och uppleva. Ett city där det är lätt att trivas, träffas och njuta av livet. Ingenting är omöjligt, när vi gör det tillsammans.”

Västerås Citysamverkan ägs av två föreningar. Näringsidkare respektive fastighetsägare i city har bildat var sin förening, Västerås Cityförening samt Föreningen Fastighetsägarna i Västerås City. Gemensamt har dessa föreningar bildat Västerås Citysamverkan AB, där föreningarnas aktiva verksamhet sker.

Vår vision: För Sveriges bästa city!
Västerås City ska vara ett attraktivt och hållbart city. En självklar plats för att trivas, träffas och njuta av livet. Ett city som västeråsarna älskar och är stolta över. Ett city vi ständigt skapar, tillsammans. Där alla är välkomna.