VARGAS & LAGOLA SLÄPPER NYA SINGELN "A POWER IN LETTING GO"

VARGAS & LAGOLA SLÄPPER NYA SINGELN "A POWER IN LETTING GO"

Vargas & Lagola består av Vincent Pontare och Salem Al Fakir. De är två av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare och producenter, med närmare 10 miljarder streams tillskrivna deras musik. År 2017 släppte Vargas& Lagola debutsingeln ”Rolling Stone” och har sedan dess hunnit släppa flertalet singlar, bland annat 2018’s stora hitsingel ”Roads” som blev den mest spelade låten på radio av ett svenskt band. Det kritikerrosade debutalbumet ”The Butterfly Effect” släpptes 2020 och redan samma år släpptes andra albumet ”Mount Alda”. I februari har gruppen medverkat i SVT:s På Spåret som husband med gäster såsom Seinabo Sey, Veronica Maggio och Agnes för att nämna några.

I höstas släpptes singeln ”Ain´t Leaving Now” vars sound Vargas & Lagola beskrev som ett släktskap av Julio Iglesias på Rivierans dekadenta 70-tal. Nya singeln ”A Power In Letting Go” är lite annorlunda än deras tidigare låtar, den har en instrumentaldel som får agera refräng och ett tempo som de inte brukar röra sig i. Melodin i gitarrslingan är ovanlig och man kan höra och tolka flera musikstilar i den, världsmusik.

Vi höll på fram och tillbaka med gitarrslingan som ett separat track, vi har alltid gillat den jättemycket och försökt hitta en refräng men inte fått till det, till slut så landande vi i att gitarrslingan får helt enkelt vara refrängen, vilket är annorlunda för oss att ha en instrumentaldel som agerar som refräng. Det kändes väldigt roligt och rätt i stället för att forcera och klistra på en refräng, förklarar Vincent och Salem.

Singeln ”A Power In Letting Go” släpps den 18 mars och den 27 maj spelar Vargas & Lagola på ett slutsålt Cirkus.

Lyssna här!