Foto: Tove Floss

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FELICIA? - GRAMMISNOMINERADE FELICIA TAKMAN SLÄPPER NY EP

Grammisnominerade Felicia Takman följer upp det hyllade debutalbumet ”Alla gör slut” med nya EP:n ”Vad är det för fel på Felicia?” som släpps idag den 12 januari. På EP:n finns nya singeln och titelspåret ”Vad är det för fel på Felicia?”. En låt där Takman släpper in lyssnaren i sina allra hemligaste och mörkaste rum.

LYSSNA PÅ "VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FELICIA?"

Med mäktiga stråkar och distade gitarrer är det ett helt nytt ljudlandskap som tagit form på den nya EP:n. Men det finns även stunder där texten och några få tangenter på pianot får chansen att bära allt. Titelspåret ”Vad är det för fel på Felicia?” är en mening hon ofta fått höra om sig själv. Det är både en titel och låt som bottnar i hennes svaga sidor och ADD.

– Det är en låt om att vara dålig på avslut och att alltid göra folk, men framför allt sig själv, besvikna. Det är en låt om att ha tusen saker att göra och inte veta i vilken ände man ska börja - att skjuta upp saker och ljuga för sig själv. Men också att ge upp en dag innan den ens har börjat och att känna sig frånkopplad från resten av världen, berättar Felicia Takman.

EP:n ”Vad är det för fel på Felicia?” är en serie av egna inre konflikter där varje låt står för en kvinnlig huvudroll, med olika karaktärsdrag – den naiva, den obrydda, den olyckligt kära och den med dålig självkänsla. Det är som en dekonstruerad version av Felicia där vi som lyssnare får vara med när hon lägger varje del under ett förstoringsglas.

EP:n innehåller även den senaste singeln ”Du gör vad du vill (pixiedream)” som är skriven av Felicia Takman, Mattias Jonsson och Joakim Buddee, som även producerat.

– Den handlar om en typisk Pixie Dreamgirl. En fri, obrydd och jättehärlig tjej som är slarvig och snygg och cool med allt. Hon har ett avslappnat inre känsloliv. Låten är ett svar på tal till killars romantiserande bild av en tjej som inte existerar och när den rasar så är hon på tok för mycket. Eller ännu värre - det visar sig att hon faktiskt har känslor.

Felicia Takmans framfart i den svenska popvärlden har varit svår att missa. Nyligen nominerades hon både till P3 Guld och en Grammis för ”Årets Nykomling” för hennes hyllade debutalbum ”Alla gör slut”. Albumet rankades av Jan Gradvall som det femte bästa albumet på svenska under 2021 med motiveringen att Takman ”kliver med detta album fram som en av Sveriges bästa popartister”.

Sommaren 2020 debuterade Felicia Takman med singeln ”Ditt Problem” och har under de senaste åren haft flera A-listade singlar på P3, sålt Guld med superhiten ”Dunka Dumma Hjärta Dunka”, gjort sin första sommarturné och streamats över 21 miljoner gånger. Låten ”Vit Månad” var 2021 en av de mest spelade låtarna på P3.

Felicia Takman, som är en av de mest lysande svenska popstjärnorna just nu, skriver personlig pop på svenska och texterna är en stor del av hennes artisteri. De präglas av efterfestromantik med lekfulla iakttagelser där hon tonsätter det som annars hade passerat som vardagliga bagateller.

Felicia Takmans nya EP ”Vad är det för fel på Felicia?” släpps idag den 12 januari.