Takida, foto: Jonathan Perlmann

TAKIDA FIRAR 25 ÅR MED NYTT ALBUM OCH TURNÈ

Takida är tillbaka med nya albumet ”The agony flame” och firar samtidigt 25 år med en stor avskalad Boxroom - turné i Sverige. Albumet släpps den 9 februari och turnén startar på Cirkus i Stockholm den 15 februari.

Nya albumet är bandets nionde studioalbum och blir uppföljare till plattan ”Falling From Fame” från augusti 2021.

Ända sedan starten i Ånge för 24 år sedan har Takida mejslat fram en smått unik kombination av storslagen och passionerad musik med mörka texter, som präglas av tvivel, frustration och melankoli. Detta har hjälpt gruppen att bli ett av landets största rockband, med fans som följer och stöttar dem i vått och torrt.

Fyra singlar har redan släppts från det nya albumet: ”The loneliest hour”, ”Your blood awaits You” , ”Sickening” och ”Third strike”, som släpptes i början av november och marknadsförs extra hårt just i Tyskland. De tyska framgångarna har växt fram organiskt, på det ”gamla” sättet; genom hårt arbete och turnerande på gräsrotsnivå. Bandet spelade nyligen på ”Wacken” inför 20.000 personer.

I Sverige åker Takida ut på en stor avskalad, akustisk konserthusturné med nära relation till den sittande publiken. Det kommer bli vackert och storslaget på en och samma gång – inramat med extra stråkar och körer.

Takida bildades 1999 och och slog igenom stort några år senare med debutalbumet ”Make You Breathe” (2006). Året därpå kom jättehiten, den numera klassiska singeln ”Curly Sue”. Låten parkerade sig på Trackslistans förstaplats i 10 veckor och på Svensktoppen i mäktiga 54 veckor.

TURNÈ: Takida Boxroom Tour

15/2 Cirkus, Stockholm