Orphée Noah. Credit: Patricia Reyes

ORPHÉE NOAH SLÄPPER SINGELN "BUTTERFLIES" OCH OFFENTLIGGÖR SIN DEBUT-EP

Orphée Noah slutar aldrig att förvåna och utmana lyssnaren. På singeln ”Butterflies” som släpps idag den 9 augusti möter vi en direkt och rå artist som vrider upp och ner på hur vi har hört honom tidigare.
– Låten handlar om en oro att ha blivit jaded, mätt och avtrubbad både av livet men också av kärlek. Var är fjärilarna i magen? berättar Orphée Noah.
Den 20 september släpps Orphée Noahs debut-EP. På ep:n välkomnas vi in i Orphées kompromisslösa värld av vilt skildrar genrer som han på ett sömlöst sätt väver ihop till en unik a la carte.

Lyssna och titta på videon till "Butterflies"

Orphée Noah bygger sina egna musikaliska världar som inte går att jämföra med något annat. I musiken kan man höra Orphées resa genom orkestermusik, metal och fransk chanson. Förra året singeldebuterade Orphée Noah med ”Attack On Us” på Grammisgalan och släppte därefter singlarna ”Unrequited Love” och ”Never Ending” och blev snabbt uppmärksammad med lovord b.la. Per Sinding-Larsen, ”definitivt ett av årets mest spännande namn”.

I samband med "Butterflies" släpps även en video regisserad av modefotografen Patricia Reyes. Videon spelades in under ett snurrigt dygn i februari. Trots grandiosa planer och dekadenta resurser ville Patricia och Orphée utforska the bare minimum. Vad händer om man tar bort allt?
– Med två timmars sömn åkte vi till Fjärilshuset där vi jagade fjärilar tills vi blev utslängda berättar Orphée Noah.

Som litet barn, vaggades Orphée Noah ofta till sömns under sin fars flygel på nattklubbar i Frankrike. Han tror än idag att hans kärlek till oväntade melodier och ackordföljder satte sig i honom då. Under sin barndom spelade och turnerade Orphée och hans bröder hela världen med sin mor Elisabeth Kontomanou, en fransk jazzsångerska. Han spenderade sina första tio år i Frankrike mellan Nice, Paris och landsbygden i Normandie. När hans pappa, en svensk mer pragmatiskt lagd pianist, sedan flyttade hem till Stockholm så följde den unge Orphée med. Hemma i Sverige har han letat efter ett sammanhang med den fantasi och gränslöshet han själv alltid dragigts till. I brist på ett sådant, har han fått skapa den världen själv.