OLIVIA RODRIGO SLÄPPER ANDRA ALBUMET "GUTS"

OLIVIA RODRIGO SLÄPPER ANDRA ALBUMET "GUTS"

8 september 2023 - Den trefaldige Grammy® vinnaren Olivia Rodrigo släpper sitt andra album "GUTS" via Geffen Records. Ett av årets mest efterlängtade album, kommer "GUTS" som uppföljaren till Rodrigos 4x platinaalbum "SOUR" och innehåller hennes hit "vampire" samt det nya fokusspåret "get him back". Lyssna på hela albumet här.

För att fira ankomsten av "GUTS" delar Rodrigo ett liveuppträdande av första spåret "all-american bitch".

Albumet är producerat av hennes frekventa samarbetspartner Daniel Nigro och är delvis skapad i den legendariska Electric Lady Studios i New York City. "GUTS" är ett stort steg framåt i både den otyglade ärligheten i Rodrigos låtskrivande och den djärva originaliteten i hennes sound.

"GUTS" anländer samtidigt som Rodrigo förbereder sig för sitt framträdande på MTV VMAs 2023, som sänds nästa tisdag kl. 20:00 ET (02:00 CET). Regisserad av den berömda Petra Collins, fick videon till "vampire" sex nomineringar på årets VMAs, inklusive Årets video, Årets låt, Bästa pop, Bästa filmkonst, Bästa redigering och Sommarens låt. Collins har tidigare fått en GRAMMY®-nominering för sitt arbete med videon till Rodrigos 4x platinalåt "good 4 u" och regisserade även videorna för hennes 2x platina "brutal" och för "bad idea right?".

Med premiären av "vampire" i juni bjöd Rodrigo på en kraftfull introduktion till sitt nyligen utökade artisteri och fick genast otaliga utmärkelser. Hennes största debut genom tiderna på flera plattformar, debuterade "vampire" som etta på Billboard Hot 100, satte Spotify-rekordet för den största debuten för en sololåt 2023 och blev etta på den brittiska Official Singles Chart – en händelseutveckling som gjorde Rodrigo till den kvinnliga artisten med flest #1-singlar i Storbritannien det här decenniet. Hon är också den yngsta artisten i Hot 100-historia som debuterat tre hits som gått etta, medan "SOUR" är det snabbaste albumet i historien som har alla sina låtar RIAA Platinum certifierade.

Spårlista för GUTS

1. all-american bitch