Foto: Ellen Nykvist

MARKUS KRUNEGÅRD SLÄPPER ÅRETS ANDRA ALBUM - "KEMTVÄTTEN" - I NOVEMBER

Markus Krunegård är dubbelt aktuell under 2021. I juni släpptes det hyllande album ”TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin” och den 5 november kommer hans andra album för året – ”KEMTVÄTTEN”. Idag släpps albumets titelspår. Markus Krunegård är just nu ute på en omfattande Sverigeturné som avlutas i Stockholm, på Mosebacke, den 12 september.

LYSSNA PÅ ALBUM KEMTVÄTTEN HÄR

2021.08.13

Jahaaaaa

Då är glada julen slut slut slut, s a s. Känns alltid så i början av augusti, men tack till vårt klimatarbete som gjort även september till en sommarmånad, det goda med det onda o s v. Detta om vädret.

Jag väljer i varje fall att vända blad och byta säsong det är nämligen dags för första singeln från nästa album, jaaa, ta ett djupt andetag, det kanske är lite mkt att trycka ner i halsen med prat om skiva 2 när Tutti Frutti precis kommit, men nu är det så, o promenerar man lite o tar lite luft brukar det få plats mer gröt i magen. Ursäkta språket.

KEMTVÄTTEN heter låten som kommer idag 13/8, det är oxå namnet på albumet som kommer 5/11.

KEMTVÄTTEN, låten:

Jag skrev den på morgonen på väg till en av matcherna vi gjorde i Alla mot Alla med Emma Molin, det har inget med nåt att göra men så var det. Jag hade redan en fulltalig skiva och för er som läst era rockbiografier så vet ni att det är då, i den vilande känslan av att ”yes nu har jag ett klart album” som det finns utrymme för mer självklara stycken att födas.

Jag lyssnade mkt på Replacements skivan ”Pleased to meet me” älskar när man hör att musik är gjort med fel producent, eller i fel studio, eller som i detta fall i ett skifte innan artisten hunnit bli klar med vad den vill, inte hunnit renodla sig åt nåt begripligt håll, alltså jag tycker det känns som att många ljud på den skivan är kvar i det jag antar var ett rådande hårdrocks ideal fast bandet vill va pop... Gillar det, o det är lite inspirationen till soundet…

Jag lyssnade framför allt på låten ”Alex Chilton” som jag önskade jag hade skrivit, så det gjorde jag, sort of…

Texten behandlar det outsinliga ämnet, ”jag ska aldrig mer dricka / helvete vad livet pekar efter 2 enheter.”

KEMTVÄTTEN skivan: Jag har tidigare sagt det tror jag, jag har i alla fall helt säkert tänkt säga det, vad? jo detta med att det blev 2 album har gjort att jag kunnat renodla mkt mer än någonsin tidigare. I vanliga fall hade jag blandat fluff med grus, neongas med vedeldat, nu behövde jag inte göra det utan jag kunde gräva 2 djupa fåror med mindre läck sinsemellan.

Kort sagt KEMTVÄTTEN är rockskivan, den spelade skivan, den lite grovkornigare, make guitars great again skivan.

Sommaren är inte slut o jag är mitt uppe i en turné, kan fan inte klaga, för er som varit på konserterna, tack! Det blir så tydligt när man får spela igen att det är där det magiska och omötbara föds, musiken får ta nya vägar beroende på stämningen i ”rummet”, musiken blir allas o nåt mer. Utan att spela låtarna blir musiken bara filer som ska göda den gemensamma underhållnings brasan, streams som kan räknas o mätas, det är inte meningen med det hela för mig. Så tack alla som kommit o sjungit med varann, oss, alla. Mäktigt!

Vare are för dag are fredag! Yes! Skål Östersund nu kör vi!

– Markus Krunegård