DIZZY TAR "BESTÄMDA KLIV" MED DEBUTALBUMET

DIZZY TAR "BESTÄMDA KLIV" MED DEBUTALBUMET

Dizzy släpper idag den 2 februari debutalbumet ”Bestämda Kliv”, hans mest personliga verk hittills. Som en av Sveriges hetaste rappare, har han samlat på sig ett flertal utmärkelser och över 244 miljoner streams under bältet.

Albumet skrevs under de senaste åtta månaderna och agerar som en tillbakablick på Dizzys liv under det senaste året. Albumet blandar låtar som speglar hur hans liv ser ut nu, efter all berömmelse och framgång och hur det har påverkat honom, hans liv och relationer, samtidigt som han hyllar sin bakgrund i Stockholmsförorten Rågsved.

Dizzy berättar att det är svårt att välja en favorit från albumet, men att låten ”Smärtan” ligger honom närmast. En låt om förlust, visar Dizzy på en sårbarhet och ett djup för att komma närmare sina lyssnare. Han vill att andra ska kunna tröstas i att sorgen går att hantera på ett eller annat sätt, oavsett om de förlorat någon i gängvåld, missbruk eller på annat vis. Smärtan går att användas som bränsle till att ta sig fram. Textraden ”Smärtan är grunden till min fame” fångar dualiteten av albumet, hur framgången och glädjen som finns idag, är baserad i mycket sorg och smärta.

”För att nå dina mål måste du vara klar i skallen, det finns ingen tid att tveka och vara osäker. De frågar hur jag gör det, med fötterna på jorden tar jag mig fram med bestämda kliv” säger Dizzy om albumet.