BROTHER LEO SLÄPPER DEBUTALBUMET ”POP POETRY [PT.1]” DEN 25 FEBRUARI

BROTHER LEO SLÄPPER DEBUTALBUMET ”POP POETRY [PT.1]” DEN 25 FEBRUARI

Efter en nationell och internationell karriär lämnade Ola plötsligt rampljuset. Nu är han tillbaka med nytt namn, nytt sound med nya samarbeten och den 25 februari släpps del ett av debutalbumet ”Pop Poetry”. Albumet innehåller bland annat de tidigare släppta singlarna ”People”, ”Naked” och ”Living In A Zoo” men även nya singeln och fokusspåret ”Hello Life”. På albumet har han samarbetat med Jocke Berg och Björn Yttling.

Jag har alltid varit ett stort fan och lyssnat mycket på både Kent och Peter Björn and John under min uppväxt. Så när frågan kom kändes det spännande och som att det skulle kunna bli ett intressant kreativt möte. Det har verkligen varit inspirerande och utvecklande att dyka ner i låtskrivandet med dem båda och så fett att jag har hittat låtskrivare och producenter som förstår min vision, artisteri och vill vara med på min resa, säger Brother Leo.

Albumets fokusspår ”Hello Life” beskriver Brother Leos utveckling och den resa han gjort genom åren, både som artist och låtskrivare men även den personliga utvecklingen.

- Låten beskriver på många sätt sökandet och delvis den uppgivenhet som på många sätt blev starten på Brother Leo och den mer orädda, lekfulla frihetskänsla jag känner idag kring mitt låtskrivande och artisteri. Kändes därför självklart att ’Hello Life’ skulle va öppningsspåret på albumet. Vissa låtar bara kommer och känns självklara direkt. Hello Life är definitivt en av dom.

Brother Leo rör sig mellan Berlin, London och Stockholm. Rent genremässigt rör han sig fritt och lekfullt med en sällsynt förmåga att täcka poplandskapets vida spektrum. Hans texter är självutlämnande, melankoliska och ofta med en mörk och ibland provocerande humor som han kombinerar med melodier i ljusare färger. Han fortsätter:

- Vi är alla prismor med tusen färger, och jag har velat uttrycka så många av mina som möjligt på den här skivan. Det blir ärligare och mer inspirerande så. När jag lyssnar på ”Pop Poetry” i sin helhet så handlar det om allt ifrån eskapism, svek, omedelbar kärlek, uppgivenhet till att ifrågasätta Gud, samhället och mig själv. Brother Leo är kreativ frihet för mig.

Att kalla Brother Leo för en ”nykomling” är dock en sanning med rejäl modifikation. Bakom projektet ligger Ola Svensson; en av Sveriges mer namnkunniga låtskrivare och artister. Ola har bland annat samarbetat med producenter och låtskrivare som Shellback (Adele, Ed Sheeran, Taylor Swift), Klas Åhlund (Robyn, Teddybears), Fred Gibson (Ed Sheeran, Twigs, Stormzy, The xx), Patrik Berger (Robyn, Lana Del Ray) Coffee (Dua Lipa) Elof Loelv (Rihanna, Tove Lo, Tove Styrke). Han har tidigare släppt fyra album, belönats med sju listettor, Grammisnominering, en Rockbjörn, gjort Europaturneer och uppmärksammats av internationell musikpress. Brother Leo skapar sin egen värld, en alternativ verklighet där han på ett kreativt och lekfullt sätt blandar genrer och stilar till sin egna bitterljuva poppoesi

Lyssna på del ett av kommande album ”PoP Poetry [pt.1]” här!

Track list - “Pop Poetry [pt 1]”
Hello Life
Naked