ANNA TERNHEIM SLÄPPER EP MED COVERS - ”BEFORE THE DAWN” RELEASE 22 SEPTEMBER

ANNA TERNHEIM SLÄPPER EP MED COVERS - ”BEFORE THE DAWN” RELEASE 22 SEPTEMBER

Under pandemin bodde Anna Ternheim fortfarande kvar i New York, gatorna var i princip tomma och det rådde en kuslig stämning. Det var där och då som idén till en cover-EP kom till. - Den här EP:n är definitivt en nostalgi-tripp för mig. Jag hade ingen tydlig riktning när jag började men jag var ganska slutkörd efter en lång turné och kände ingen lust att börja skriva eget. Jag började lyssna på musik från min uppväxt, låtar som fick mig att må bra, testade nya ackord, fraseringar och drog in låtarna i min värld, förklarar Anna Ternheim.

Innan sommaren släpptes första tolkningen från EP:n ”Roxy Music´s - Love Is The Drug” som Anna framförde på Polarpriset som en hyllning till Chris Blackwell, en av vinnarna Polarpriset 2023, därefter släpptes Annas version av ”I´m On Fire” (Bruce Springsteen) och ”Dancing With Tears In My Eyes” (Ultravox). EP:n ”Before The Dawn” har hon gjort tillsammans med Andreas Dahlbäck och Johan Lindström. På fokusspåret "Heaven" medverkar John Engelbert från Johnossi på sång.

Anna fortsätter:

- Det händer alltid bra och oväntade saker när vi är i studion tillsammans alla tre och framför är det väldigt kul.

Anna Ternheim slog igenom 2004 med det kritikerrosade albumet ”Somebody Outside” och året efter tog hon hem både P3 Guld och Grammis pris för ”Årets Nykomling”. År 2007 belönades andra albumet ”Separation Road” med P3 Gulds pris för ”Bästa kvinnliga artist” och två Grammisar för ”Bästa kvinnliga artist och ”Bästa textförfattare”. Efter det har Anna släppt totalt sju album vilket har resulterat i turnéer och inspelningar i studios runt om i hela världen.

Lyssna på EP:n "Before The Dawn" här!