Storslam i Västerås SK när månadens spelare och tränare i Superettan ska utses

Storslam i Västerås SK när månadens spelare och tränare i Superettan ska utses

Idel Västerås-spelare när månadens spelare ska utses i Superettan, och på tränarsidan är det seriens topptrio som gör upp om titeln när tränarna för serieledande Utsiktens BK, tabelltvåan Västerås SK och Östers IF på kvalplats finns bland de nominerade.

Månadens spelare och tränare utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Priset går till de som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Varje vinnare får 10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang.

- Västerås SK radade upp fyra raka segrar och maximala tolv poäng i juli anförda av evighetsmaskinen Daniel Ask, kaptenen Simon Johansson och målvakten Anton Fagerström som näst intill spikade igen målet med tre av fyra hållna nollor. Nu gör VSK-trion upp om månadens spelare. Föga förvånande ser vi också VSK:s Kalle Karlsson bland de nominerade när månadens tränare ska utses, och han gör upp om utmärkelsen med Bosko Orovic från seriesuveränen Utsiktens BK och Srdjan Tufegdzic från formstarka Östers IF, säger Viktor Tjernström, tf. Sponsorchef på Unibet och jurymedlem för Månadens Spelare och Tränare.

Nominerade till Månadens spelare i Superettan i juli

Daniel Ask, Västerås SK
VSK har gått som tåget i juli och mittfältaren Daniel Ask har varit en av lagets allra bästa spelare. Under den gångna månaden noterades han för två assist, och inte ens en straffmiss mot Gefle IF kan dra ned betyget.

Anton Fagerström, Västerås SK
Fyra raka segrar i juli för Västerås SK – tre hållna nollor för formstarka Anton Fagerström. Han bidrog till att toppkonkurrenterna GAIS och Utsiktens BK nollades av VSK, samtidigt som det enda insläppta i juli kom från ett självmål borta mot GIF Sundsvall.

Simon Johansson, Västerås SK
VSK-kaptenen Simon Johansson inledde juli med att näta mot GIF Sundsvall och sätta det avgörande målet i toppmötet med Utsikten. Den flygande starten följdes upp det med en assist i bortasegern mot GAIS.

Nominerade till Månadens tränare i Allsvenskan i juli

Kalle Karlsson, Västerås SK
Kalle Karlssons VSK utmanar om seriesegern efter att halva säsongen spelats, inte minst tack vare fyra raka segrar i juli. Utöver vinsterna mot GIF Sundsvall och Gefle IF så nollade man även båda topplagen Utsiktens BK och GAIS.

Bosko Orovic, Utsiktens BK
Juli inleddes med en 3–0-seger mot Trelleborgs FF innan serieledarna föll borta mot VSK. 2–1 hemma mot toppaspirerande Jönköpings Södra följdes sånär upp av 1–0 mot Helsingborgs IF, innan HIF kvitterade på en fast situation i slutminuterna.

Srdjan Tufegdzic, Östers IF
Kryss borta mot Örebro SK, sedan vann Östers IF med 2–1 både hemma mot Skövde AIK och borta mot IK Brage. Månaden avslutades sedan med en femstjärnig insats i 4–0-segern i Smålandsderbyt mot J-Södra, och Öster är tillbaka på kvalplatsen.

Om Månadens spelare och tränare
Månadens spelare och tränare kommer att utses sex gånger i år. I juryn sitter samtliga lagkaptener eller huvudtränare för lagen, samt sportjournalister från riksmedia och lokalmedia i de samhällen där Superettan spelas. Juryn röstar varje månad fram finalister till utmärkelserna. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilka av finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel.