Månadens spelare och tränare i november

Månadens spelare och tränare i november

För sista gången för säsongen har Månadens spelare och tränare utsetts i Allsvenskan och Superettan. Priset är 10 000 kronor var från huvudsponsorn Unibet, att skänka till ett samhällsengagemang. För Allsvenskan gick både månadens tränare och spelare i november till AIK - genom Bartosz Grzelak och Nabil Bahoui. I Superettan blev Brages Klebér Saarenpää månadens tränare medan Västerås SK:s Taha Ali utsågs till månadens spelare.

AIK-tränaren bäst i november
AIK avslutade säsongen starkast av alla. Som ett resultat av det var laget med i guldjakten ända in i det sista. Bartosz Grzelak är Månadens Tränare i Allsvenskan i november.

Motivering: Tre raka segrar och åtta gjorde mål har gjort att AIK är med i guldstriden inför avslutningen av Allsvenskan. Bartosz Grzelak har fått ut max av sitt lag i november och är Månadens Tränare.

De övriga nominerade till Månadens Tränare i november var Joakim Persson, Varbergs BoIS, och Jon Dahl Tomasson, Malmö FF.

Nabil Bahoui blev Månadens spelare i november
Med sina viktiga mål såg han till att gulddrömmen levde in på målsnöret för AIK.

Motivering: Den rutinerade offensive mittfältaren Nabil Bahoui har blivit en ledstjärna för AIK i jakten på Lennart Johanssons pokal genom att dyka upp med viktiga mål vid viktiga tillfällen. Han avgjorde mot Varbergs BoIS och nickade in en kvittering när laget vände underläge till seger i toppmötet med IF Elfsborg – och punkterade hemmamötet med Östersunds FK.

Det övriga nominerade till Månadens Spelare i november var Oliver Berg, Kalmar FF, och Patrik Wålemark, BK Häcken.

Taha Ali är Månadens spelare i Superettan
Västerås SK:s 23 årige mittfältare Taha Ali, har röstats fram till Månadens Spelare i Superettan i november.

Motivering: Inblandad i lagets alla mål när kontraktet säkrades. Höjdpunkten var avslutande matchen mot Helsingborg där Taha Ali, med ett mål och en assist, såg till att VSK klarade oavgjort och tog poängen som krävdes för att säkra spel i Superettan även nästa säsong.

Taha Ali var nominerad tillsammans med Dijan Vukojevic och Ashley Coffey.

Klebér Saarenpää blev Månadens Tränare i Superettan.
IK Brages tränare Klebér Saarenpää blev Månadens Tränare i Superettan november.

Motivering: När läget såg hopplöst ut vaknade IK Brage. Tre segrar och nio poäng i november skickade laget från kvalplats till en slutgiltig tiondeplacering. Klebér Saarenpää fick fart på sitt lag när det behövdes som mest och nu utses han till Månadens Tränare i Superettan.

Klebér Saarenpää var nominerad tillsammans med Henrik Åhnstrand och Denis Velic.

Om Månadens spelare och Månadens tränare
Månadens spelare och tränare kommer att utses sju gånger per säsong. I juryn sitter samtliga lagkaptener samt sportjournalister från riksmedia och från lokalmedia i de samhällen där Allsvenskan och Superettan spelas. Juryn röstar varje månad fram tre finalister till utmärkelsen. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilken av de tre finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman där media, lagkaptener och supportrar står för varsin tredjedel och en vinnare utses. Vinnarna får 10 000 kronor från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang i klubben.

Juryn
Irma Helin (discovery+), Jens Fjällström (discovery+), Petra Svensson (discovery+), Alexander Axén (discovery+), Robert Laul (Sportbladet), Per Bohman (Sportbladet), Noa Bachner (Expressen), Daniel Kristoffersson (Expressen), Daniel Nannskog (SVT Sport), Olof Lundh (TV4), Martin Petersson (Fotbollskanalen), Richard Henriksson (Radiosporten), Johan Esk (DN), Patrick Ekwall (FotbollDirekt), Fredrik Jonsson (Hallandsposten), Henrik Skiöld (TT), Oskar Pålsson (Borås Tidning), Lasse Hansson (Barometern), Christer Gustafson (Norrköpings Tidningar), Max Wiman (Sydsvenskan), Fredrik Carlsson (Nerikes Allehanda), Daniel Meisels (UNT), Simon Carlsson (Hallands Nyheter), Mattias Balkander (GP), Markus Wulcan (GT), Niclas Åkerström (Östersunds-Posten), Mattias Larsson (Kvällsposten), Jerry Nilsson (Blekinge Läns Tidning), Anders Bengtsson (Offside), Fredrik Narvelid (Karlskoga Tidning), Marcus Birro (Studio Allsvenskan), Oskar Månsson (Fotboll Sthlm), Svante Samuelsson (SEF), Anders Falk (Unibet)

Alla vinnare säsongen 2021

September: Linus Hallenius, GIF Sundsvall
Oktober: Ajdin Zeljkovic, Örgryte IS
November: Taha Ali, Västerås SK

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.