Ingen vit jul söder om Dalälven

Med en dryg vecka kvar till julafton avslöjar odds från Unibet att det inte blir någon snö på julen för stora delar av landet.

De norra delarna av Sverige ser ut att få en snötäckt jul. Men så är inte fallet i övriga landet. Enligt oddsen från Unibet är det bara norra Dalarna som i skrivande stund kan vänta sig en vit jul. Mora är nämligen den enda av tolv städer på Unibets oddslista som kan räkna med en vit jul. Med oddset 1.60 är det nästan 58 procents chans för snö på julafton i Mora, medan andra städer som Norrköping, Halmstad och Örebro får klara sig utan en vit jul.

Det fick fortfarande hopp för de boende i Gävle och Uppsala att kunna dra fram pulkorna och bygga snögubbar under självaste dopparedagen. Men i storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö ser det fortsatt mörkt ut. Stockholms snöchanser ligger just nu på cirka 20 procent Göteborgs på knappa 15 procent medan Malmö placerar sig i botten på listan med bara 10 procents snöchans. Resterande städer belägna i södra Sverige, som Halmstad, Växjö och Helsingborg blir även de utan snö under jul.

– Att södra Sverige ligger bland högoddsarna är i sig en lågoddsare, däremot ska det bli spännande att se om mellersta Sverige lyckas vända och leverera en vit jul trots allt. Som det ser ut nu finns det ju hopp för både Gävle och Uppsala, men för Stockholmarna är sannolikheten bara omkring 20 procent, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Spelen på en vit jul avgörs genom data från SMHI och bygger på att det mäts minst en centimeter snö under julaftonsmorgonen.

Unibets odds för snö på Julafton 2021:

Gävle

Se uppdaterade odds: https://www.unibet.se/betting/sports/event/1018300892

Henrik Holm, spelexpert på Unibet
070-875 41 31, henrik.holm@unibet.se

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.