UNGiKÖR delar ut nyinrättade ungdomsledarstipendier

UNGiKÖR delar ut nyinrättade ungdomsledarstipendier

UNGiKÖR har under SJUNGiKÖR-festivalen i Göteborg delat ut två ungdomsledarstipendier till unga ledare som gjort förtjänstfulla insatser för Sveriges barn- och ungdomskörer på lokal, regional och/eller nationell nivå. Stipendierna är på 10 000 kr vardera och kan erhållas av medlemmar i UNGiKÖR i åldrarna 6-25 år.

Stipendiaterna är Majsan Höijer samt Nora Lindström Forsler och Ristin Bexelius (gemensamt stipendium)

Med stipendiet avser UNGiKÖR att unga medlemmar som visar prov på gott ledarskap ska uppmärksammas och lyftas fram såväl inom som utanför UNGiKÖR:s organisation.
UNGiKÖR vill genom stipendiet även uppmuntra fler unga till att ta en aktiv roll som ledare i sina egna körer, UNGiKÖR som organisation och civilsamhället som helhet.

Motiveringar

"Majsan Höijer i kören Salta Röster har ingått i en grupp av elever från Kulturskolan i Falun som skapat en sammanhållen berättelse kring sångerna i en konsertproduktion på temat Barnkonventionen. Alla körsångare har på något sätt varit involverade i processen och Majsan har på ett mycket demokratiskt sätt arbetat för att alla körmedlemmar ska känna sig inkluderade och betydelsefulla, både under arbetets gång och i själva genomförandet av konserten.

Majsan går sin sista termin på estetiska programmet - teater. Förutom manusskrivning har hon i körens produktion även tagit ansvar för regi och koreografi. Majsan har visat att hon är trygg och lugn i sitt ledarskap, samtidigt som hon alltid är en fin och omtänksam körkamrat. Detta gör henne till en mycket fin förebild."

" Nora Lindström Forsler och Ristin Bexelius är ungomsledare i KFUM Centrals Minikör och Barnkör samt i Stockholms Flickkör. Där har de båda visat på exceptionellt ledarskap.

I Barnkören och Minikören använder de sina tränade röster och musikaliska kunskaper till att förebilda för, och att musicera med barnen.

Nora och Ristin är självklara i sina ledarroller och mycket goda förebilder då de tänker och lever ledarskap i det de gör. Detta gör dem självgående och initiativrika. De är extremt engagerade, pålitliga och kommunikativa och lämnar aldrig en fråga hängande i luften.

Deras inkluderande ledarstil skapar trygghet för barnen. De instruerar enkelt och obehindrat med de små sångarna själva i fokus, vilket är både roligt och motiverande."

UNGiKÖR är en politiskt och religiöst obunden ideell barn- och ungdomsorganisation som arbetar för barn- och ungdomskörer i hela Sverige. Vi verkar för alla barn och ungdomars rätt till sin röst och till att sjunga.