UNGiKÖR:s ordförande Edward Eklöf delar ut utmärkelsen Årets Barn- och Ungdomskörledare 2022 till Karin Caesar, Vinslöv.

Årets Barn- och Ungdomskörledare 2022

UNGiKÖR tilldelade under fredagen 14 oktober utmärkelsen Årets Barn- och Ungdomskörledare 2022 till Karin Caesar, Vinslöv med motiveringen:

"Årets Barn- och Ungdomskörledare 2022 har i decennier verkat på små orter i södra Sverige. Hon har fått en stor mängd barn att sjunga och upptäcka musiken, inte minst genom att vara en musikalisk brobyggare mellan kyrkor och civilsamhälle. Det i sig är en ovärderlig insats på platser där främlingskap, utsatthet och polariserande krafter snabbt växer sig starka.

De unga sångarna introduceras avspänt i olika stilar och genrer där den klassiska körskolningen har en självklar plats. Det är en bedrift att få såväl yngre individer som tonåringar att sjunga och ta körsången på största allvar, och att leda dem vidare in i den vuxna körsången. Många är de sångare som valt att sjunga många år under Årets Barn- och Ungdomskörledares ledning. Därefter har de med varsam hand lotsats vidare på körsångens vägar, väl rustade för ett livslångt körsjungande med en god musikalisk allmänbildning som grund.

Årets Barn- och Ungdomskörledare 2022 är väl omtalad för sin mycket varma och vänliga personlighet. Hennes långa yrkesgärning kännetecknas av total osjälviskhet där endast barnens och de ungas bästa varit ledstjärna genom åren.

Årets Barn- och Ungdomskörledare 2022 är Karin Caesar. Utan Karin, och alla som verkar på små svenska orter i samma anda som Karin, hade Sverige varit mycket tystare.