Foto: Gustav Ågerstrand

Manhattanprojektet - jazz, action och deckardrama med urpremiär den 28 oktober

Den 28 oktober är det urpremiär på Bagarmossens Folkets Hus för "Manhattanprojektet" av Rasmus Lindberg, i regi av Gustav Deinoff. Familjeföreställningen "Manhattanprojektet" riktar sig till alla från 8 år och produceras av Scenkonst Sörmland i samarbete med Unga Klara. Föreställningen spelas t.o.m. 31 oktober på Bagarmossens Folkets Hus och sedan väntar en lång turné till mellanstadieklasser i Sörmland.

"Manhattanprojektet" är en rapp och rolig deckare som utspelar sig i New York under ett brinnande världskrig. Privatdetektiven Mr. Petrovic dras in i en jakt för att återfinna Albert Einstein som är försvunnen. Både nazisterna och de allierade är dem hack i häl eftersom de vill åt Einsteins kunskap för att kunna skapa en atombomb!

Eller så är det egentligen en berättelse om elvaåriga Katja, som våndas över att släppa bomben i sin egen familj där det också pågår ett krig.

Gustav Deinoff, regissör och en av Unga Klaras konstnärliga ledare, ser fram emot att gå vidare med ytterligare en produktion inom samarbetet mellan Unga Klara och Scenkonst Sörmland, som inleddes med föreställningen "Skamceremonin" 2018-19.

- "Manhattanprojektet" är en underbar nyskriven text av Rasmus Lindberg med mycket fin tonträff för mellanstadiepubliken, säger Gustav Deinoff. - Snillrik humor på ytan, men med ett komplext och angeläget allvar i botten. Och så massa jazz, action och deckardrama på det.

"Manhattanprojektet" är en produktion av Scenkonst Sörmland i samarbete med Unga Klara. Föreställningen har premiär på Bagarmossens Folkets Hus den 28 oktober 2020 och spelas där t.o.m. den 31 oktober. Sedan följer en omfattande skolturné i Sörmland.

Ensemble: Ingela Schale Berghagen, Måns Clausen, Parwin Hoseinia, Åsa Karlberg, Yarien Rodriguez Dramatiker: Rasmus Lindberg Regi: Gustav Deinoff Scenografi & ljusdesign: SvenDahlberg Ljuddesign: Foad Arbabi Maskdesign: Linda Goncalves Kostymdesign: Johanna Lovén Regiassistent: Julia Schmidt Rekvisitör & turnéledare: Anna Hammar Förlag: Draken Förlag

Läs mer på Unga Klaras hemsida här.

Pressbild finns här. Foto: Gustav Ågerstrand.

Vill du veta mer, boka recensionsbiljett eller prata med någon på Unga Klara, kontakta:
Stefan Hansen, t.f. kommunikationschef
stefan@ungaklara.se

Vill du veta mer eller prata med någon på Scenkonst Sörmland, kontakta:
Lisa Lach, marknadsförare
lisa.lach@regionsormland.se
016-10 55 72, 0767-244 733

UNGA KLARA är Sveriges nationella scen för barn och unga. Unga Klara vill genom teater involvera barn och unga i en professionell konstnärlig process, för att inspirera och utmana dialogen om de viktigaste frågorna i livet. Med blicken inställd på framtidens barn bedriver Unga Klara sin verksamhet, ständigt i dialog med samhälle och publik i den konstnärliga processen. Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff är Unga Klaras konstnärliga ledare sedan 2014. Unga Klara grundades av Suzanne Osten 1975 och har sedan dess bedrivit en med tiden världsberömd forskande teaterverksamhet med barns och ungas villkor i fokus.