Vidarebefodrat meddelande: Nanna/Mimer/badhuset

Vidarebefodrat meddelande från Björn Johansson. mark- och exploateringschef.

Prisuppgifter Nanna/Mimer - badet, se nedan

Jörgen Boman

Pressinformatör

Informationsenheten

Från Norrvidden:

Med anledning av er förfrågan om bedömning av kostnad för det kommunala åtagandet för badet, såsom det definierats i prospekt 2008-02-15, vill vi lämna följande uppgifter:

- Indikativt bedöms årskostnaden till ca 45 miljoner kronor.

Härvid har såsom hypotes fritt antagits ett förvärvspris för aktuella fastigheter om 100 miljoner kronor.

Lämnad indikation förutsätter att övriga underliggande antaganden kan verifieras i den fortsatta processen.

Norrvidden Fastigheter AB

Hans Axelsson

Chef Affärsutveckling

+46-60-137626
hans.axelsson@norrvidden.se

Från Lerstenen:

Umeå Kommun

Björn Johansson

Stadsutvecklingsprojekt Kv Nanna och mimer i Umeå

Vi har mottagit kommunens önskemål daterat 2008-12-18 om en redovisning av vårt förslag

senast 2009-02-15 och vi bekräftar att vi fortsätter att utveckla vår projektidé och avser således presentera detta inom angiven tidpunkt.

Kommunen har även begärt en kostnadsuppskattning av  kommunens nyttjande av själva badanläggningen som det beskrivits i prospektet. Våra beräkningar utifrån idag kända förutsättningar indikerar en kommunal driftsgaranti om ca 22Mkr +/-2,5Mkr. Vi har då utgått från en komplett badanläggning enligt angivna förutsättningar, dvs inkl 50 m bassäng, hopptorn mm.

Våra kalkyler baseras på en total köpeskilling om ca 100 Mkr för Nanna och Mimer kvarteren tillsammans.

Vi arbetar dessutom vidare med vårt organisatoriska upplägg. Bakom projektet så här långt står som tidigare Lerstenen- och Diöskonstellationerna bestående av:

Lerstenen, Diös, Forspro, Elite Hotels, Crown Property, Leisure Jones samt Dalcia..

SandellSandeberg arkitekter med Thomas Sandell som ansvarig arkitekt svarar för gestaltning av bägge kvarteren. NCC i Umeå medverkar med tekniska lösningar och kostnadskalkyler.

Utöver detta för vi för närvarande samtal med andra aktörer inom butik- och centrumanläggningar vilket vi kommer att redovisa närmare längre fram.

Inför redovisningen 2009-02-17 kommer vi att ytterligare tydliggöra vår organisation samt presentera ett  "paraplybolag" som står som ansvarig inför kommunen.

Lars Sällström

Lerstenen