Succé för ny grön semesteranläggning

Fritidsresors långsiktiga målsättning är att Blue Village ska bli koldioxidneutrala. Förutom "grön el" är anläggningen på Rhodos redan i mål. Vägen till klimatneutrala Blue Village i Europa går genom miljöcertifiering - något som beräknas vara klart senast januari 2010.

- Det här är över alla förväntningar. Vi hoppades att många skulle uppfatta vår nya klimatvänliga anläggning som attraktiv, men att intresset skulle vara så stort hade vi aldrig kunna drömma om, säger Bassam el Mattar, Sverigechef för Fritidsresor.

Han tror att framgången kommer ur kombinationen att anläggningen är Al Iclusive, av miljöinriktningen och det faktum att Rhodos har återupptäckts av många svenskar.

- Vi ser en generell renässans för det nya Rhodos, med nya orter som Kolymbia, läckra loungebarer och restauranger samt Medelhavet bäst bevarade medeltida stad.

De senaste veckorna har bokningarna strömmat in. I maj, juni och juli är Blue Village Rhodos nästan fullbokat.

- Det är alltid en stor efterfrågan när vi lanserar ett nytt Blue Village, men den här gången har responsen varit större än vanligt, trots konjunkturnedgången.

- Vi har redan fått hänvisa resenärer som bara kan vara borta en speciell period till Blue Village Rhodos systerhotell Aegean Blue, precis intill.

- Kanske börjar svenskarna i större utsträckning välja klimatvänligare alternativ när det finns tillgängligt. Nu är det upp till oss och branschen i övrigt att anta den utmaningen.

Första koldioxidneutrala Blue Village-anläggningen

Målet är att Blue Village Aegean Park på Rhodos ska bli den första koldioxidneutrala Blue Village-anläggningen i Fritidsresors historia, liksom ett av de första i världen.

- Det enda som stoppat oss från att göra hotellbygget helt klimatneutralt är att det inte går att köpa specificerad elektricitet från vindkraft på Rhodos. Nu arbetar vi för att stimulera utbyggnad av den vindkraft som finns på ön, liksom möjligheten att särskilja och köpa den gröna el som redan produceras, berättar Bassam el Mattar.

Att vara klimatneutral betyder att det inte ska finnas något koldioxidutsläpp från hotellet som har en negativ miljöpåverkan.

- Under flera år har vi arbetat systematiskt med att värna miljön på våra Blue Village-anläggningar, bland annat genom avfallssortering, vattenbesparande åtgärder och återvinning av vatten.

Nästa steg blir miljöcertifiering av samliga Blue Village-anläggningar inom Europa.

Grönt - en bärande tanke (eller Bara halva energiförbrukningen)

Blue Village Aegean Park blir en All Inclusive-anläggning och ligger längs stranden i Kolymbia på östsidan av Rhodos. Genom modern teknik och arkitektur är energiförbrukningen reducerad till ett absolut minimum och hotellets klimatpåverkan kommer bara att vara hälften av normalförbrukningen på ett motsvarande europeiskt hotell.

Fakta om Blue Village på Rhodos:

- Öppnar i april 2009.

- Energiförbrukningen är halverad i jämförelse med andra motsvarande europeiska anläggningar.

- Varmvatten, pool och barnpool värms av solfångare och återvunnen värme från hotellets luftkonditioneringssystem.

- Luftkonditioneringen är vattenkyld.

- Alla väggar, fönster, dörrar och tak är dubbelisolerade för att begränsa värmeinstrålningen. Därmed minskas energiförbrukningen för luftkonditionering.
- Vatten från bad och dusch renas och används sedan för bevattning av parkanläggningen.
- Lampor och luftkonditionering stängs av automatiskt när hotellrummet lämnas

- Inget fossilt bränsle används på anläggningen.
- Pris: en vecka från 5998:-, del i dubbelrum inkl All inclusive). Barn-special-pris med all inclusive från 995:- en vecka (barn 2-17 i extrabädd).