Rusning efter All inclusive: Ökar med 25 procent i vinter

Allt fler väljer All Inclusive på semestern. Hos Fritidsresor, landets största researrangör, är ökningen 25 procent jämfört med samma period förra året. Egypten och Lanzarote står för den största tillströmningen.

- Full koll på semesterplånboken och bekvämlighet gör att många väljer All Inclusive, säger Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar.

Inför vintern har hittills drygt 20 procent av Fritidsresors resenärer bokat All Inclusive.

- Intresset för All Inclusive stiger inför varje säsong, säger Bassam el Mattar.

Ökningen med 25 procent gäller antal sålda All Inclusive-resor, antingen där hela hotellet har All Inclusive eller erbjuder det som tillval, jämfört med samma tid i fjol.

Egypten har den kraftigaste ökningen av All Inclusive tillsammans med Lanzarote och Mexiko, dit Fritidsresor dessutom sätter in drygt 200 extraplatser för att möta den stigande efterfrågan på resor.

I All Inclusive ingår mat, lokala drycker och aktiviteter där omfattning och standard varierar mellan olika hotell. Fritidsresors koncept Blue Inclusive är utvalda hotell med hög och jämn standard där bland annat glass ingår för barn.

Totalt räknar Fritidsresor med att 10-15 procent av alla resenärer väljer All Inclusive under 2009.

Resmål med störst ökning* av All Inclusive:

1. Lanzarote

2. Hurghada, Egypten

3. Sharm el Sheik, Egypten

4. Cancun, Mexiko

5. Teneriffa

*Vintern 09/10, jämfört med vintern 08/09.

Pressbilder:

För mer information:

Peter Hellström, Fritidsresors informationsavdelning: 0761-049971.

___________________________________________________________________

Fritidsresor är Sveriges största researrangör med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg samt hotellbokningar. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från 20 länder.