Nyheter sommaren 2010: Storsatsning på Tunisien, Egyptens Medelhavskust, Splash och kombinationer

Almaza Bay vid Egyptens medelhavskust är nästa sommars stora charternyhet. Dessutom utökas Tunisien med ön Djerba inklusive Libyen. Tågcharter till Italienska Rivieran, tre nya Blue Village, 21 Blue Unique-hotell och sju Splash - hotell med vattenland, hör också till några av nyheterna.

Prisvänliga resmål utanför euroområdet dominerar nästa sommars nyheter. Fritidsresor tar marknadsledarrollen med mer än dubbelt antal resor till Tunisien och Egypten, bland annat genom sommarcharter till både Egyptens Medelhavskust och Hurghadaområdet. Programmet i Turkiet blir Fritidsresors största någonsin.

All Inclusive ökar på de traditionella resmålen inom Europa. Från nästa sommar erbjuds dessutom äkta All Inclusive på samtliga Blue Village-anläggningar.

Sveriges ledande researrangör är först med direktcharter till Almaza BayEgyptens medelhavskust.
- Almaza Bay har förmodligen Medelhavets finaste och mest familjevänliga sandstränder, säger Bassam el Mattar, Sverigechef på Fritidsresor.

Almaza Bay är en oas vid en finkornig, vit sandstrand med kristallklart vatten. Tre stora anläggningar utmed stranden lockar med äkta All Inclusive där allt ingår från 5.998 kronor per vuxen och 2.495 kr per barn. Ett av hotellen, Blue Village Exotic Almaza Beach Resort, har Bamseklubb och skandinavisktalande guider.

De som vill kombinera sol och bad med kultur och stadsliv kan bo några dagar i Alexandria. Parallellt startar systerbolaget TEMA en helt ny rundresa: Norra Egypten - Siwaoasen, Alexandria och Kairo.

Antalet resor till Tunisien tredubblas och programmet utökas med nya orter, golfhotell, barnklubbar och två Blue Unique. Bland nyheterna märks också franskinfluerade Djerba, Medelhavets soligaste ö.

- Vi har en rad unika hotell på Djerba, bland annat ett Blue Unique i ett genuint medelhavshem med otrolig atmosfär. Förutom turkost vatten och fina stränder finns shopping, golf, spa och spännande utflykter till bland annat Libyen, säger Bassam el Mattar.

En bilrundresa i norra Tunisien och en ny TEMA-rundresa till Libyen är andra nyheter i Tunisien.

Programmet i Turkiet blir Sveriges bredaste och ökas med mer än 30 procent jämfört med förra sommaren. Orten Cesme, fler hotell vid stranden, fyra Splash-hotell och en ökning av All Inclusive-hotell tillhör nyheterna. Dessutom kan Kusadasi kombineras med grekiska Samos.
- Turkiet var årets stora svenskfavorit och ligger nu också i topp bland nästa sommars tidiga bokningar, säger Bassam el Mattar.

Antalet koncepthotell fortsätter att öka nästa sommar. Bland nyheterna finns sju Splash - hotell med vattenland i Turkiet, Tunisien samt på Rhodos och Korfu, 21 nya Blue Unique och tre nya Blue Village i Bulgarien, Egypten och på Kreta.

- Bella Vista i Bulgarien blir världens billigaste Blue Village där All Inclusive ingår i priset, säger Bassam el Mattar.
Från nästa sommar erbjuds All Inclusive på alla Blue Village, i de flesta fall som tillval.

Just nu pågår ISO-certifiering av samtliga Blue Village i Europa. Blue Village Aegean Park på Rhodos är det enda hotell hos en nordisk researrangör som i det närmaste är helt klimatneutralt.

- Blue Village Aegean Park på Rhodos är än en gång en grön succé: Var tredje rum är redan uppbokat nästa sommar.

Till sommaren nyheter hör dessutom tågcharter till Italienska Rivieran med Alassio och Pietra Ligure. Det blir dessutom möjligt att resa från Köpenhamn.

Bland de grekiska nyheterna märks Korfu från Sverige, Ithaka i kombination med Kefalonia och Chios i kombination med Samos. Dessutom blir det nya kryssningar från både Kreta och Korfu.

Fritidsresors systerbolag TEMA lanserar senare i vinter över 70 rundresor, varav 10 nyheter. 25 av resorna kan kombineras med en solvecka hos Fritidsresor. Två av nyheterna är Libyen och norra Egypten med Siwaoasen, Alexandria och Kairo.

Resorna släpps till försäljning 8 oktober och presenteras på Fritidsresor.se. Den tryckta vinterkatalogen kommer längre fram i vinter.