Mer än var femte resenär bokar all inclusive

- Paketresor där allt ingår ligger i tiden. Många vill ha kostnadskontroll och uppskattar smidigheten, säger Fritidsresors Sverigechef Bassam El Mattar.

Inför sommaren har mer än 20 procent av Fritidsresors resenärer bokat all inclusive, ytterligare 20 procent väljer hel- eller halvpension.

Ökningen med 53 procent gäller antal sålda all inclusive-resor, antingen där hela hotellet har all inclusive eller där det är ett tillval, jämfört med samma tid, förra året.

Fritidsresor har flest all inclusive-resenärer på marknaden. Till sommaren introduceras ytterligare anläggningar där mat, dryck och aktiviteter ingår i priset. Bland dem märks nyöppnade Blue Village på Rhodos; en renodlad all inclusive-anläggning med tydligt miljöfokus.

- Uppenbart uppskattas profileringen. Rhodos är vårt bäst bokade Blue Village till sommaren, säger Bassam El Mattar.

Fritidsresor har medvetet utökat programmet, dels med renodlade all inclusive-anläggningar, dels med hotell där kunden kan lägga till all inclusive, halv- eller pension.

- Förutom Rhodos ser vi en extra stark ökning på Cypern, där mer än hälften av resenärerna på Blue Village numera väljer all inclusive som tillval.

I all inclusive ingår alltid mat, lokala drycker och aktiviteter. Omfattning och standard varierar utifrån hotellets generella klassificering, dvs oftast gäller regeln att ju bättre anläggning, desto mer påkostad och "generös" all inclusive. På Blue Village Rhodos ingår till exempel allt från tennis, trampbåt till prova-på-dyk, mat och dryck från restaurang och bar liksom picknick-korg för utflykter.

Fritidsresors Blue Inclusive-anläggningar är speciellt utvalda för att de håller hög och jämn standard och oftast ligger direkt vid havet. Glass till barnen ingår alltid på Blue Inclusive.

- All inclusive är så prisvärt att man kan "skolka" och gå ut och äta på lokal krog när man känner för det - och ändå tjäna in all inclusive-kostnaden med råge, säger Bassam El Mattar.