Liten men trevlig nyhet: Gourmet-utflykt för hela familjen

Intresset för god mat och dryck minskar inte bara för att man blir förälder - tvärtom. Barnen minns ofta en enstaka glass efter semestern.
- Vi äter oss igenom nya kulturer. Samtidigt ökar längtan efter gemensamma krav- och krångelfria upplevelser, säger Fritidsresors Sverigechef Christian Clemens. Nu lanserar Fritidsresor uflykten "En smak av Italien". Premiär på Sardinien nu i sommar.

Fritidsresor tittar redan nu på att utveckla fler lokalt anpassade Familje-gourmetutflykter över världen. Sommarens test görs på Sardinien; ett familjevänligt resmål med ett spännande kök.

Initiativtagaren Lottie Knutson var själv på plats med fyra barn vid
premiärturen:
- Barnen vill göra saker själva. Här får de baka egen pizza, åka minitåg, besöka bondgård, prova spenvarm mjölk och klappa getter. Allt medan föräldrarna i lugn och ro smakar lokala sardiska charkuterier, hemgjorda ostar och viner.
- Att de vuxna i verkligheten var minst lika intresserade av att komponera egen pizza som barnen är en annan historia.

Utflykten kommer att erbjudas varje lördag från Alghero med omnejd och pågå cirka 14.30-19.00. Den är framtagen av och säljs bara genom Fritidsresor.
Pris: €37 för vuxna och €28 för barn.

En smak av Italien – Familjeresan
Algheros flera hundra år gamla stad har många härliga och mysiga gator. Mamma & pappa vill gå runt, men de minsta har inte samma lust. Vi löser det genom att åka runt inne i den gamla stadskärnans små gränder med ett "tuff-tuff” tåg.

Tåget stannar så småningom till vid en restaurang så barnen får skapa och komponera sin alldeles egna italienska specialitet: Pizza! Sedan äter hela sällskapet pizza tillsammans.

Vi byter till en buss som tar oss till en liten charmig bondgård.

Medan barnen klappar getter och kattungar, kommer flera olika viner från minst tre tillverkare på Sardinien att provsmakas på terrassen, samtidigt som ost, skinka, bröd och oliver från trakten serveras. Barnen får om de vill också provsmaka, men något betydligt mer spännande: Helt färsk mjölk direkt från bondgården. En upplevelseresa för alla som ger roliga minnen för livet.

_______________________________________________________________________

Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, MyPlanet och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen är Sveriges största resebolag med en marknadsandel på drygt 30 procent (följt av Ving och Apollo). Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg, enskilda flygbiljetter och hotellbokningar. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från mer än 20 länder.