Fritidsresor introducerar thailändsk öluffning

Till nästa vinter introducerar Fritidsresor som första svensk arrangör öluffning i Thailand.

Två småskaliga paket lanseras:

Koh Lanta, Koh Ngai och Phi Phi-öarna med flyg till Krabi

samt Koh Chang, Koh Kood och Koh Mak med flyg via Bangkok.

Sveriges största researrangör erbjuder från nästa vinter öluffning på tre thailändska öar för 9 298:- inklusive flyg, transporter, övernattningar och lokalguide i en vecka. Den som vill stanna längre kan komplettera paketet med ytterligare en vecka från 2 000 kronor inklusive boende.

- Många vill resa runt i Thailands övärld, men har tvekat med risk för fulla hotell och struliga båtförbindelser, säger Lottie Knutson på Fritidsresor.

- De nya thailändska öluffarpaketen ger maximal frihet och avkoppling. Vi ordnar transporter, boende, lokalguide och pressade priser.

- Vi börjar småskaligt, med tio rum i veckan, och ser hur intresset blir. Om resformen lockar många finns hundratals öar runt Thailand att upptäcka.

Öluffarpaket Koh Lanta, Koh Ngai och Phi Phi-öarna - flyg till Krabi

Öluffningen inleds och avslutas på Koh Lanta, ön som är stor nog att rymma regnskog med vattenfall, 11 fina sandstränder, småbyar och fiskehamnen Saladan.

Den mer okända juvelen, lilla Koh Ngai ligger strax söder om Koh Lanta. Ett stenkast utanför den vita, palmkantade stranden löper ett korallrev med färggranna fiskar, perfekt för nybörjarsnorklare.

Mer omtalad och populär är Phi Phi Don, den största av de sex öarna i dykarnas och ryggsäcksfolkets favoritarkipelag Phi Phi-öarna. Regnskogsklädda berg med vandringsleder, fiskebyar och vita stränder så långt ögat når. Några av Thailands finaste dykplatser ligger söder och nordost om Phi Phi Don.
Ännu fler öar: Från Koh Ngai kan resenären göra utflykter till grannöar som Koh Kradan, Koh Mah, Koh Chuak och Koh Mook.

En veckas öluffning kan kombineras med extravecka i Krabi eller på Koh Lanta.

Fakta: Flyg till Krabi med Fritidsresors flygbolag TUIfly Nordic. Paketet innehåller första natten på Koh Lanta, tre nätter på Koh Ngai, två nätter på Phi Phi, sista natten på Koh Lanta.

Pris: En vecka från Stockholm inkl flyg, boende på öarna (kategori FF+, alla rum med privat dusch och A/C), engelsk guide och transporter från 9 298:-. Barn (2-11 år) 8 668:-.
En veckas öluffning + extravecka på valfritt hotell Krabi eller Koh Lanta från
11 498:- (Sea Sand Sun FF på Koh Lanta).

Öluffarpaket Koh Chang, Koh Kood och Koh Mak - flyg till Trat via Bangkok

De tre öarna Koh Chang, Koh Kood och Ko Maak ligger i den östra delen av Siambukten, nära gränsen till Kambodja.

Koh Chang möter tät tropisk djungel fina stränder. Thailands näst största ö är en del av en nationalpark och har, trots sin popularitet, ändå lyckats behålla sin lugna atmosfär. Här inleds och avslutas resan.

Koh Kood, som också ingår i nationalparken, är den av de tre öarna som ligger närmast Kambodja. Här råder lugnet bland orörda stränder, korallrev och vattenfall.

Koh Maak ligger 25 km söder om Koh Chang och är en ganska platt och grön ö med flera kritvita stränder. Över hela ön finns odlingar av kokospalmer och gummiträd.

Ännu fler öar: Från Koh Maak kan resenären följa med på utflykter till grannöar som Koh Kham, Koh Rayang och Koh Kra, perfekta för snorkling.

En veckas öluffning kan kombineras med extravecka på Koh Chang, i Bangkok, Hua Hin, på Koh Samet eller Koh Samui.

Fakta: Flyg till Bangkok, inrikesflyg till Trat, färja till Ko Chang. Paketet innehåller första natten på Ko Chang, två nätter på Ko Kod, tre nätter på Ko Mak, sista natten på Ko Chang. Denna resa släpps upp till försäljning 24 april.

Pris: En vecka från Stockholm inkl flyg, boende på öarna (kategori FFF, alla rum med privat dusch/wc), inrikesflyg, engelsk guide och båttransporter från 11 398:-.

Pressfoto:

OBS! Uppge alltid fotografens och arrangörens namn, Fritidsresor.

För mer information:

Marie Malmros, informatör på Fritidsresor: tel. 08-720 74 79, 070-746 71 96.

Fritidsresors pressjour: 08-599 950 50.

_______________________________________________________________________

Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar, MyPlanet och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen är Sveriges största resebolag med en marknadsandel på drygt 30 procent (följt av Ving och Apollo). Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg, enskilda flygbiljetter och hotellbokningar. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från mer än 20 länder.