Dubblering av ansökningar till reseledare efter ”Semestersvenskar”

Redan dagen efter det första avsnittet av "Semestersvenskar" fick Fritidsresor 60 ansökningar. Därefter har antalet ansökningar ökat för varje avsnitt.

Serien har generellt lockat mycket höga tittarsiffror. Högsta tittarsiffran är hittills 837000 personer.

- Vi upplever en riktigt "Semestersvenskar"-effekt. Många har fått upp ögonen för reseledaryrket och hör nu av sig för att bli nästa Irma eller Khoffe, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.

Under de senaste åren har reseledaryrket förändras. Förutom guidning, försäljning, administration traditionell service, arbetar idag allt fler reseledare med service och information via sms och mejl, så kallad Guide Online.

- Att bo utomlands, jobba med människor och ha varierande arbetsuppgifter lockar.

Fakta: Fritidsresors reseledare:

- Cirka 450 personer.

- Arbetar på 130 resmål i 30 länder.

- Krav: gymnasiekompetens (eller motsvarande), flytande svenska (i tal och skrift), bra kunskap i engelska, arbetslivserfarenhet, körkort samt godkänd och avslutad Blue Academy (Fritidsresors reseledarutbildning).

- Blue Academy hålls två gånger per år. Nästa kurs hålls på Gran Canaria 16-29 april. Alla godkända deltagare har jobbgaranti.

För mer information:

Peter Hellström, Fritidsresors informationsavdelning: 0761-049971, 08-7207496.

Pressjour utanför kontorstid: 08-599950 50.

___________________________________________________________________

Fritidsresor är Sveriges största researrangör med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder paketresor med charterflyg, reguljärflyg och tåg samt hotellbokningar. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från 20 länder.