Var tredje småföretagare oroar sig över negativ ryktesspridning

Ryktesspridning från missnöjda kunder, nedskärningar och förlorad kompetens är svenska småföretagares största rädslor. Det visar en ny småföretagarundersökning från försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

Informationsteknologins framväxt har gett missnöjda och frustrerade kunder nya vägar att snabbt kunna påverka och ”ge igen”. Internet medger en fri ryktesspridning och kan vara förödande för småföretagare. Trygg-Hansas undersökning visar att en av de största risker som drygt var tredje (34 procent) småföretagare oroar sig över är att förlora missnöjda kunder, då de kan sprida dåliga rykten om företaget. Lika många (34 procent) småföretagare oroar sig över nedskärningar som kan komma att krävas som ett resultat av en nedgång i antalet inkomna ordrar.

– Man kan jämföra ett företags rykte med dess varumärkesposition – det handlar om en uppfattning om produkten eller tjänsten, företagets agerande och kommunikation. Sociala mediers framväxt har skapat nya forum för diskussion där information kan spridas väldigt snabbt, och dessutom anonymt, vilket kan vara skrämmande för många småföretagare. Att många småföretagare även oroar sig för nedskärningar ter sig naturligt efter en finanskris, men nu när konjunkturen har vänt uppåt igen hoppas vi att oron hos småföretagare minskar, säger Henrik Gunolf, chef för företagsförsäkringar i Sverige på Trygg-Hansa.

Efter oro över negativ ryktesspridning och nedskärningar, ser småföretagare en risk i om en kompanjon eller en anställd som innehar värdefulla kompetenser för företaget blir allvarligt sjuk eller lämnar sin position (27 procent). De risker som småföretagare uppger att de oroar sig minst för inkluderar risk för hackers (7 procent) och möjligheter till nödvändig finansiering (6 procent).

– Småföretag har inte alltid samma spelutrymme som större företag, vilket gör att man kan uppleva en större osäkerhet kring vad som händer när exempelvis en anställd blir sjuk. Som försäkringsbolag kan vi erbjuda rådgivning och försäkringsskydd till småföretagare, så att de på så sätt kan känna sig tryggare. Det finns exempelvis sjukvårdsförsäkringar som ger snabbare tillgång till vård vid sjukdom eller skada, samt en sjukavbrottsförsäkring, som ger skydd om småföretagaren eller en anställd blir sjuk och inte kan jobba som vanligt, säger Henrik Gunolf.

Personliga kontakter viktiga vid val av försäkringsbolag
Undersökningen, som gjorts bland 251 småföretag, visar även att drygt 4 av 10 småföretagare tar reda på information om ett försäkringsbolag genom personliga kontakter till företaget. Var tredje småföretagare anger att valet av företagets försäkringsbolag påverkas av var man har sin privata försäkring.

Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa. Telefon: 070-168 28 72
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i februari 2011 av Trygg-Hansa genom undersökningsföretaget Wilke. Totalt intervjuades 251 småföretagare inom konsultbranschen i Sverige.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se. Följ oss på Facebook: www.facebook.com/TryggHansa