"Bibeln är galen!”

I alla fall om man ska tro Jakob Ståhle, författare av boken Tokiga Bibelord, som innehåller mängder med satiriska bilder baserade på mer eller mindre okända citat från bibeln. Boken finns redan översatt till engelska för en mer global marknad, men just nu lägger Jakob allt fokus på den stora Bokmässan i Göteborg där han hoppas att boken ska väcka både intresse och debatt.

Tokiga Bibelord ska först och främst vara en rolig och lättläst bok. Hela upplägget gör det enkelt för vem som helst att bläddra igenom boken eller att fördjupa sig lite mer i ämnet om de vill. Varje uppslag består av en finurlig rubrik baserat på ett utvalt citat ur bibeln och den tillhörande illustrationen som tillsammans avslöjar de galna saker och absurda situationer som faktiskt står skrivet i bibeln.

- Satir bör vara både underhållande och provocerande. Boken ska främst locka läsaren till skratt men förhoppningsvis även eftertanke. Självklart kommer det finnas personer som tycker att det är kontroversiellt, säger Jakob, men här hoppas han att boken också kan bli ett hjälpmedel för att öppna upp diskussioner mellan människor med olika uppfattningar, särskilt då om bibelns faktiska innehåll.
- De flesta människor vet väldigt lite om vad som egentligen står i denna "heliga skrift", fortsätter Jakob.  De vi får höra är väl utvalda delar och tolkningar med positiva budskap. Därför har jag med källhänvisningen för varje citat i boken så att man slå upp versen och läsa allt i sin fulla kontext. Det blir en slags uppmuntran till självinsikt.

Jakob är själv uppvuxen i en genomgående kristen miljö, men genomgick senare en period där han började se mer kritiskt på märkliga företeelser och påstådda fenomen. Det blev då naturligt för honom att göra en granskning av bibeln.- Jag är en skeptiker, men en väldigt glad och positiv sådan. Min kunskap och erfarenhet är så klart det som lagt grunden till boken, men jag vill framhäva detta på ett avväpnande sätt med hjälp av humor. Jag är inte emot människor som väljer att använda bibeln när de utövar sin religion men jag vill att alla människor ska få en rättvis chans att få veta mer om hela bibelns innehåll, inte bara väl valda delar baserade på traditioner. Ur den synvinkeln får boken ett mer personligt och djupare syfte, förklarar Jakob.

"Crowdfunding" var det som hjälpte till att finansiera boken. Det är en alternativ finansieringsmetod för kreativa människor som får ekonomiskt stöd på gräsrotsnivå. En möjlighet för nya uppstickare inom alla branscher.- Jag lade upp boken som ett projekt på sajten Indiegogo, en av de största aktörerna inom crowdfunding på internet, och det blev en succé. Vi lyckades få in de pengar som behövdes på bara en månad med donationer från människor över hela världen, vilket är helt fantastiskt, tycker Jakob.

Tillsammans med bokens illustratör Fredrik Andersson startade Jakob bokförlaget Wake Up Publishing. Förlagets första bok är på 134 sidor med 50 illustrerade bibelcitat indelade i sju olika kategorier som t.ex. kannibalism, moral, och slaveri och fler böcker ligger i pipen.- Bibeln är så rik på galenskaper att det finns gott om material till fler böcker, utlovar Jakob.

Tokiga Bibelord, som finns tillgänglig via Amazon, släpps inom kort även som E-bok. Bokförlaget Wake Up Publising AB finns representerat på Bokmässan i Göteborg där boken kommer att säljas på plats.

Fotnot:
Bokmässan pågår 25 - 28 September och monter för Tokiga Bibelord / Wake Up Publishing är B03:63

• bibeln
  • kyrkan i samhället
  • religion
  • satirtecknare
  • skepticism
  • skeptiker
  • tro
  • bokmässan
  • bok
  • självpublicering