Förstärkt digital rehabilitering för synskadade

Förstärkt digital rehabilitering för synskadade

Idag beslutade Psykiatri-, habilitering- och hjälpmedelsnämnden (PHHN) om införandet av en förstärkt digital rehabilitering för synskadade, via erbjudande om utbildning i användning av smarta mobiltelefoner.

Grundutbildning Smarta Mobiler (GSM) startade som ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Synskadades Riksförbund. Under projekttiden fick hjälpmedelsmottagning för kommunikation, kognition och syn (KommSyn) ta del av projektets innehåll. I samband med projektets avslutande meddelade KommSyn intresse att ta över uppdraget. För att säkerställa att de som har en synskada ska få rätt till denna digitala rehabilitering får KommSyn nu i uppdrag att fortsatt bedriva utbildning i användande av smarta mobiler, baserat på GSMs goda exempel.

Utbildningen har bidragit till att minska det digitala utanförskapet och ge en större självständighet och delaktighet i samhället för patienter med synnedsättning. Digital inkludering ger ett ökat oberoende och höjer livskvalitén. GSM-projektet har visat på ett framgångsrikt samarbete mellan regionen och det civila samhället via den idéburna sektorn.

-Glädjande att projektet och samarbetet med Synskadades Riksförbund har fallit väl ut och att utbildningen nu permanentas när KommSyn tar över stafettpinnen. Det är en viktig insats till våra medborgare som bidrar till höjd livskvalitet säger Per Einarsson (KD), ordförande i PHHN.

-Nya applikationer som underlättar i vardagen för den som har en synskada utvecklas ständigt. Det är positivt att fler nu får möjlighet att nyttja de digitala hjälpmedel som erbjuds idag säger Albin Schyllert (M), 2:e vice ordförande PHHN

-Bra att utbildningen nu kommer fler till del. Den ökade friheten och delaktigheten som kommer med digitalt innanförskap är viktig för den enskilde säger Charlotte Hedendahl (L), ledamot PHHN.

För mer information kontakta:

Ordförande, Psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden
Telefon: 0725- 28 84 17