Gå direkt till innehåll
Ture “Duke” Aschan ansluter till T.Loop som Senior Sales Executive i bolagets spännande expansionsfas

Pressmeddelande -

T.Loop anställer Ture "Duke" Aschan som Senior Sales Executive för bolagets colocationtjänster. Duke kommer närmast från datacenteraktören atNorth där han varit försäljningschef för Sverige och Västeuropa.

Det svenska impactbolaget T.Loop vill förändra datacenterbranschen med sina cirkulära Data Energy Center® som återvinner 100% av värmen från servrarna till att värma fastigheter eller återför det till fjärrvärmenätet samt nyttjar den reservkapacitet som finns i datacentret för nätbalansering. T.Loop har etablerat sina första datacenter i Stockholmsområdet men har en ambition att under det närmaste året etablera sig i Norden. Med sin cirkulära affärsmodell har T.Loop affärsben; colocationtjänster, energi och nätbalansering. Med den snabba AI-utvecklingen så har efterfrågan ökat snabbt på datakapacitet och Norden har snabbt blivit en attraktiv marknad för datakapacitet med en energimix bestående till största delen av fossilfri energislag och sitt välutbyggda och robusta fibernät.

"Att Duke ansluter sig till T.Loop är ett viktigt steg i vår fortsatta etablering," säger Joakim Ruud, Chief Commercial Officer på T.Loop. Han tillägger, "Vi befinner oss i en spännande tillväxtfas, och Dukes starka expertis inom colocation kommer att spela en strategisk roll i vår expansion."

Duke är svensk-kanadensare. Han är född och uppvuxen i Kanada och flyttade till Sverige i samband med universitetsstudier. Efter att ha avlagt en examen i Internationell ekonomi vid Uppsala Universitet, fortsatte han sina studier i Grenoble. Detta ledde till en position på Netsize, ett franskt företag, i deras svenska verksamhet. Duke har även under ett flertal år drivit eget företag, NextStep AB, som agent för varumärket Tritton, känt för sina högkvalitativa gamingtillbehör.

Hans resa in i colocation-branschen började efter en middagskonversation med en ny bekantskap, som frågade om Duke skulle överväga att ansluta sig till Interxion (nu Digital Realty) i en försäljningsroll. Till T.Loop kommer Duke från en roll som Sales Director för Sverige och Europa Väst på atNorth.

"Jag är exalterad över att ansluta mig till T.Loop-teamet under denna dynamiska fas för företaget. Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet av komplexa förhandlingar med företag från alla branscher, driva strategisk marknadstillväxt, och bidra till att påskynda tillväxten," säger Duke.

Duke har en Master of Science i Business Administration från Uppsala universitet, med sekundärstudier i svensk handelsrätt och en passion för teoretisk fysik (och hockey). Han tillträdde sin position den 19 augusti.

För ytterligare kontakt:

Ture “Duke” Aschan