Turkiet svenskarnas favorit för fjärde året i rad

Turkiet svenskarnas favorit för fjärde året i rad

Sommaren 2012 blev en regnig historia för svenska semesterfirare. Med endast ett fåtal dagar med högsommarvärme valde svenskarna i stället att fly landet till varmare breddgrader. Sol- och badresorna ökade med tolv procent jämfört med förra sommaren och framför allt var det Turkiet som svenskarna besökte. Det visar resebyrån Tickets senaste bokningsstatistik.

Svenskarna är traditionella i sitt resande, det visar inte minst Tickets senaste bokningsstatistik. Topp fem på listan över sommarens mest bokade sol- och baddestinationer är helt oförändrad jämfört med förra sommaren och för fjärde året i rad är Antalya med omnejd svenskarnas favoritresmål. Den turkiska kusten följs av Mallorca på en andraplats och Kreta som trea. Därefter kommer Rhodos och Cypern. En uppstickare jämfört med fjolåret är Bodrum som ligger i den västra delen av Turkiet. Destinationen, som flera aktörer satsade på i år, tar sig upp på en sjätteplats på topplistan.

– Den regniga sommaren har fått svenskarna att vallfärda utomlands och vi ser framför allt att intresset för Antalya med omnejd är fortsatt populärt. Trots det har vi i sommar sett en förflyttning av resenärer i Turkiet och fler har valt den västra sidan och framför allt Bodrum, säger Martin Durnik, marknadschef på resebyrån Ticket.

Nedgången av resor till de grekiska öarna som man förutspådde i våras blev inte lika stor som förväntat. Grekland hämtade sig rejält under sommaren och landade tillslut på en minskning på endast elva procent.

Störst ökning av resor till storstäder

Men de svenska semesterfirarna har inte bara spenderat sommaren på stranden. Även storstäder runt om i världen har besökts flitigt. Storstadsresorna ökade med hela 35 procent i sommar jämfört med fjolåret och framför allt var det Barcelona som svenskarna reste till. Den spanska staden ökade med 36 procent och gick om fjolårsfavoriterna New York och London.

Störst ökning jämfört med föregående sommar gjorde Berlin med 116 procent och klättrade från en nionde till en femteplats på topplistan över de mest bokade storstadsdestinationerna. Även Bangkok ökade rejält under sommaren (65 procent) och kvalade in på en tiondeplats. Anledningen till det är, enligt Ticket, pressade priser då utbudet varit stort.

Resor gjorda 1/6-31/8. Siffran inom parentes anger förra årets placering.
*Innefattar orterna Antalya, Alanya, Kemer och Side

För information, kontakta:
Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB
08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 76 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk.

Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.

Ticket är Sveriges största privatresebyrå med allt inom flyg, hotell, charter & sista minuten

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 71 butiker, telefon och online via ticket.se samt ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljning bedrivs även under varumärket Airngo i Norge, Sverige, Danmark, Finland och i Tyskland. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.