Många vill möta våren utomlands

Kommande månad är det många ressugna svenskar som möter våren i både storstäder och på klassiska charterdestinationer. Idag presenterar Ticket sina tio-i-topp listor för maj.

Högst upp på listan för storstäder hamnar Palma de Mallorca, och för sol och bad destinationer hamnar Alanya högst. Alanya, som också är ett populärt sommarresmål, passar bra stora delar av året tack vare värmen:

- Det blir varmt ganska tidigt på året i södra Turkiet, säger Martin Durnik, kommunikationschef på Ticket. Resmålet är mycket prisvärt och attraherar bland annat barnfamiljer som har möjlighet att åka utanför de vanliga ledigheterna, forstätter Martin.

Bokningarna för maj månad är avsevärt fler i år jämfört med i fjol generellt sett. New York har klättrat uppåt på listan, och en av anledningarna är en mer fördelaktig dollar.  Men den storstad som klättrat mest jämfört med föregående år är Rom, som gått från plats sju till plats fyra. Även här har det med valuta att göra:

- Rom är traditionellt sett en stad som är populär i maj, med lagom värme och ett brett utbud av mat och underhållning. Att euron sedan är drygt 10 procent billigare i år jämfört med samma period förra året gör också att fler reser dit, säger Martin.

Tio-i-topp storstad maj 2010

Förra årets placering inom parentes. Avresor i perioden 1/5-31/5 2010.

• Palma de Mallorca (1)
  • Barcelona (3)
  • London (2)
  • Rom (7)
  • New York (6)
  • Paris (4)
  • Prag (5)
  • Budapest (10)
  • Amsterdam (9)
  • Berlin (-)
  • Tio-i-topp sol och bad maj 2010

Förra årets placering inom parentes. Avresor i perioden 1/5-31/5 2010.

• Alanya (1)
  • Mallorca (2)
  • Kreta (3)
  • Cypern (4)
  • Rhodos (5)
  • Tunisien (7)
  • Gran Canaria (6)
  • Hurghada (8)
  • Marmaris (10)
  • Sicilien (-)

För information, kontakta:

Martin Durnik, kommunikationschef, Ticket Privatresor AB

08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

Ticket är den största privat- och affärsresebyrån i Sverige och andra största privatresebyrån i Norge. Ticket finns även med ticket.dk i Danmark. Företagets mål är att bli den ledande reseaktören i Norden. Försäljningen i Norden sker från ca 90 butiker/kontor, via telefon och internet. Tickets försäljning uppgår till ca 5,0 miljarder SEK på årsbasis och koncernen har ca 470 årsanställda. Läs mer på www.ticket.se

Ticket är Sveriges största privatresebyrå med allt inom flyg, hotell, charter & sista minuten

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 71 butiker, telefon och online via ticket.se samt ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljning bedrivs även under varumärket Airngo i Norge, Sverige, Danmark, Finland och i Tyskland. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.