Ny lovande hybrid godkänd av EU

En ny hyrbidhöstkornsort har blivit godkänd på EU:s sortlista, det innebär att sorten får säljas i Sverige redan kommande säsong.

Höstkornssorten Mercurioo är en 6-radig hybrid som visat hög avkastningspotential i försöken, både i Danmark och i Sverige. Sorten är en del av Syngentas förädlingsprogram med höstkornshybrider som marknadsförs under namnet Hyvido.

För att en sort ska få lov att säljas måste den finnas med i antingen den svenska eller EU:s gemensamma sortlista. Att Mercurioo är godkänd innebär att den har testats för sitt odlingsvärde och för sortegenskaper i minst två år. Provningen undersöker också så att sorten är ”särskiljbar”, det vill säga att den skiljer sig från de sorter som redan finns på marknaden.

Mercurioo (SY 21198 H) kännetecknas av hög avkastning och toppade de svenska försöken 2015 med en avkastning på 11.8 ton per hektar i genomsnitt, vilket var1.5 ton mer än mätarsorten. I ett försök utanför Vadstena var avkastningen hela 13.4 ton per hektar. Utöver hög avkastning kännetecknas sorten av stora kärnor och fin kärnkvalitet.

- Vi är väldigt glada att vi kan lansera nya sorter och det är spännande att följa hybridhöstkornets utveckling. Vi kan se att odlingen av höstkorn ökade med drygt 17 % till det här året. En tidig skörd som gör det möjligt att få en säker etablering av höstraps är ett starkt argument för att ha höstkorn i växtföljden. Vi tror att utvecklingen kommer att följa den vi har sett för höstraps där hybriderna ökat väldigt snabbt, säger Oskar Björling på Syngenta.