Swerea MEFOS världsbäst på samlat grepp för stål

Medan stålproducenterna jagar förbättringar som ofta inte alls leder till ett bättre slutresultat är Swerea MEFOS bäst i världen på att se helheten. – Vår forskargrupp har vuxit och i dag är vi världsledande på systemanalys för stålindustrin, säger forskningsledare Mikael Larsson.

Världens stålproduktion är en ofantligt stor verksamhet oavsett om man mäter volym, ekonomi eller energiåtgång. Därtill är tillverkningen en komplicerad process där olika förbättringar ofta leder till suboptimeringar. Det totala resultatet blir inte bättre, utan kan till och med bli sämre. En energibesparing på ett ställe i processen kan leda till ökad åtgång på ett annat ställe.

Swerea MEFOS har varit pionjär inom forskningsområdet. Frågeställningar som resurs ‐, miljö‐och energieffektivitet är högaktuella i industrin och behöver ett samlat helhetsgrepp i analysen.

Forskningsinstitutet har sedan länge kraftsamlat kring processintegration för järn och stålindustrin. Etableringen av excellenscentret PRISMA (process integration in steelmaking) vid Swerea MEFOS har inneburit att forskargruppen vuxit och i dag är världsledande på systemanalys för stålindustrin.

Mikael Larsson är doktor i energiteknik och är chef för gruppen Processintegration på Swerea MEFOS. Nyligen utsågs han till ledare för PRISMA som är ett samarbete med LKAB, SSAB, Rautaruukki, Höganäs AB, Aga, Merox, Lulekraft, Norut samt Luleå tekniska universitet.

– Målet är att våra resultat ska ge avtryck hos stålverk över hela världen, säger Mikael Larsson som med sina 36 år är relativt ung i branschen.

På Scanmet‐konferensen i Luleå den 11‐13 juni presenterar Mikael Larsson och även andra aktörer forskning i världsklass inom processintegration.

I anslutning till konferensen anordnar Swerea MEFOS ett seminarium om metodutveckling och processintegrationsmodellering tillsammans med internationella deltagare från Finland, Frankrike, Italien, Australien, Japan och Korea. Swerea MEFOS har varit drivande i etableringen av samarbetsprojektet inom IEA (Internationella energimyndigheten), IETS annex XIV (Development and use of Process Integration in the iron and steel industry).

Mikael Larsson, tel 0920-20 19 25, 070-335 12 38, mikael.larsson@swerea.se
Karin Edfast, tel 0920-20 19 67, 070-608 19 67, karin.edfast@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 500 anställda och omsätter 600 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut: Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST. Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även ett helägt dotterbolag i Frankrike med verksamhet i Brest och St Etienne.