Swerea MEFOS firar 50 år!

Samtidigt som Swerea MEFOS i Luleå har fler anställda än någonsin, slår vi på trumman och firar 50‐årsjubileum. Firandet sker torsdagen den 3 oktober med seminarier i Kulturens Hus och middag i Stadshotellets Festivitetssal för över 200 gäster från när och fjärran.

Under rubriken ”Time flies – are you the navigator?” hålls flera seminarier med temat tid. Hela dagen präglas av en lättsam och överraskande blandning av illusion och forskning. Magikern Peter Varg framträder bland både järnforskare och hjärnforskare såsom Martin Ingvar.

Media är välkomna att närvara:

Torsdag 3 oktober

Konferens: Kulturens Hus, kl. 9.00‐16.45
Program: se bilaga

Exempel på ett framgångsrikt jubileumsår 2013: 

• Swerea MEFOS vinner Luleå Näringslivs Energi‐ och hållbarhetspris i april. 
  • Treårigt avtal träffas med industriparterna för fortsatt forskning om processintegration (PRISMA).
  • Treårigt samarbetsavtal med LKAB om experimentmasugn. 
  • Samarbetsavtal undertecknas med GTK i Finland. GTK är världsledande inom mineraltekniska pilotförsök. 
  • Nytt samarbete med CSIR, National Metallurgical Laboratory, i Jamshedpur, Indien. Ett Memorandum of Understanding (MoU) om vetenskapligt och tekniskt samarbete. 
  • Kinesiska Baosteel blir Support Member. 
  • Ny fluidbäddsanläggning i pilotskala invigs. 
  • Sedan den 1 september har Swerea MEFOS 98 anställda. Det är rekord sedan starten 1963.

Upplysningar:
Karin Edfast, informatör, tel 0920‐20 19 67, 070‐608 19 67, karin.edfast@swerea.se
Göran Carlsson, vd, 0920‐20 19 11, 070‐561 92 21, goran.carlsson@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.