Nytt medlemsföretag är världens renaste

Nytt medlemsföretag är världens renaste

Swerea MEFOS utökar medlemskretsen och kontaktnätet när Tangshan Steel blir nytt medlemsföretag.

Kinesiska Tangshan Steel är nybliven medlem, så kallad Support member, i Swerea MEFOS. Tangshan är ett välrenommerat företag, känt som ”världens renaste stålföretag”. De har framgångsrikt utvecklat samverkan mellan traditionella stålföretag och samhället, med målet att bygga ett grönt tillverkningssystem.

- Många av de stora stålverken i Kina är belägna i direkt närhet till stora städer vilket tillsammans med trafik och övrig industri bidrar till besvärliga luftföroreningar. Tangshan Steel är det stålföretag som lyckats bäst med såväl yttre som inre miljö. Vid vårt besök fick vi se ett mycket modernt vattenreningsverk och en kliniskt ren masugnsanläggning, säger Jan-Olov Wikström, affärsutvecklare, Swerea MEFOS.

Som en följd av medlemskapet kommer dr. Jin Yonglong, chief expert från Tangshan Steel, att arbeta på Swerea MEFOS som gästforskare i sex månader från mitten av april. Tangshan Steel planerar en successiv övergång från sinter till pellets som malmråvara för att ytterligare minska sina luftföroreningar, något som Dr. Jin kommer att undersöka under sin tid på Swerea MEFOS.

- Nu har vi både kinesiska Baosteel och Tangshan Steel som medlemmar, och det är samarbeten som vi tror kommer att ge våra forskare god insikt i vad som är prioriterade frågor inom dessa stålföretag. En viktig kunskap för vår samlade kompetens, avslutar Jan-Olov Wikström.

Jan-Olov Wikström, 0920 - 20 19 16
Karin Edfast, kommunikationsansvarig, 0920 - 20 19 67

Bildtext: Besök på Tangshan Steel, tappning från masugn 4

Pressmeddelande 2014-03-26, ansvarig Jan-Olov Wikström, Affärsutveckling.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.