Ny internationell konferens är bara början

Ny internationell konferens är bara början

Processintegration uppmärksammas allt mer som ett viktigt verktyg för optimering av hela system. Swerea MEFOS har byggt upp stor expertis inom metallurgiska tillämpningar, och samlar intresserade företag i kunskapscentret PRISMA. Nu har också en första internationell konferens arrangerats.

Efter fem lyckade seminarier tillsammans med våra närmaste samarbetsparter arrangerades den 9-10 juni ”1st international Process integration forum for the Steel Industry”, det första internationella forumet för att diskutera processintegration i metallurgisk industri.

– Den ökade medvetenheten om processintegration och behovet av en metodik för att övergripande analysera stora produktionssystem är tydligt och visas i intresset för konferensen säger Mikael Larsson, forskningschef för avdelning Processintegration och centerledare för PRISMA på Swerea MEFOS.

Under de två dagarna samlades 70-talet deltagare från 25 organisationer och nio länder för att utbyta erfarenheter och diskutera processintegrationstillämpningar inom metallurgisk industri. Totalt presenterades 22 föredrag i fem sessioner kring energi, koldioxidutsläpp och materialeffektivitet.

- This is an important area and now being the first international meeting, this conference is only in its beginning. We will be proud to say that we were present at the first conference, the importance and growth of the conference will be shown in the future” säger Andy Cameron, Linde Gas, Storbritannien.

Nästa gång arrangeras konferensen tillsammans med Swerea MEFOS stora metallurgiska konferens Scanmet V, 10-14 juni 2016.

Kontakt
Mikael Larsson, forskningschef Processintegration, tfn 0920 - 20 19 25 Karin Edfast, kommunikationsansvarig, tfn 0920 - 20 19 67

Bildtext: Andy Cameron, Linde Gas, Storbritannien, är stolt över att ha varit med på den första konferensen. Foto: Maria Åsén

Processintegration
- tar hänsyn till systemets alla möjligheterProcessintegration är ett övergripande/holistiskt synsätt på processdesign, där man undersöker och optimerar hela system, istället för enskilda processer.

Centre for Process Integration in Steelmaking
Prisma är ett kunskapscenter vid Swerea MEFOS, där forskningen fokuserar på tillämpning av processintegration inom metallurgisk industri. Samarbetet inom Prisma är öppet för industri, universitet och forskningsinstitut.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.