Ny forskningschef på Swerea MEFOS

Göran Berglund har utsetts till ny forskningschef på Swerea MEFOS avdelning Värmning och Bearbetningsteknik.

Göran kommer närmast från Accra Teknik AB, som han också är en av grundarna till. Inom detta bolag har han varit chef för Administration och utveckling, VD och senast chef för Forskning och utveckling. Han har tidigare varit verksam inom NAB Industrikonsult, Plannja AB och Plannja HardTech.

Göran är civilingenjör och teknisk licentiat från Luleå tekniska universitet.

– Som chef för avdelning Värmning och Bearbetningsteknik kommer Göran att vara ansvarig för en avdelning som rymmer allt från avancerad simulering och processtyrning till försök i vår egen pilotutrustning och i industriskala. Hans erfarenhet från vidareförädling av tunnplåt är mycket värdefull nu när vi står inför att finna nya tillväxtområden inom värmning och bearbetning. Det känns utmärkt att han med sin breda bakgrund och erfarenhet tar sig an uppgiften att leda och utveckla denna verksamhet, säger Göran Carlsson, VD, Swerea MEFOS.

Vi hälsar Göran varmt välkommen, och önskar honom lycka till i sitt nya jobb. Han tillträder i augusti 2011.

Göran Carlsson, verkställande direktör
Telefon: 0920-20 19 11, 070-561 92 21

Swerea MEFOS är ett forsknings­institut för stål- och metallindustrin. Vi finns i Luleå och har ett 80-tal medarbetare inom områdena processmetallurgi, värmning, bearbetning, miljö- och energiteknik. Vi har kompetens och erfarenhet på högsta internationella nivå, bland annat från försöksverksamhet i halvstor skala. Vår omsättning är ca 134 Mkr per år.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 485 anställda och omsätter 573 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST). Verksamhet finns i Luleå, Jönköping, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även verksamhet i Brest och St Etienne i Frankrike.