LKAB och Swerea MEFOS skrev nytt avtal

LKAB och Swerea MEFOS skrev nytt avtal

Ett nytt samarbetsavtal om LKAB:s experimentmasugn har undertecknats i Luleå av Per-Erik Lindvall, LKAB och Göran Carlsson, vd samt Peter Samuelsson, ordförande i Swerea MEFOS. Avtalet löper på tre år.

– LKAB:s experimentmasugn erbjuder unika möjligheter till metallurgiska försök i pilotskala. Under femton år har den spelat stor roll i både produkt- och processutveckling hos LKAB och hos våra kunder. Med det nya avtalet tar vi ett nytt steg i samarbetet med Swerea MEFOS, säger Per-Erik Lindvall.

– Det är roligt att kunna teckna ett nytt samarbetsavtal. Att få förtroendet att gemensamt driva och underhålla LKAB:s experimentmasugn är en viktig länk i utvecklingen av LKAB:s spetsprodukter. Samtidigt får Swerea MEFOS en möjlighet att stärka sin position som världsledande inom pilotförsök och att genomföra unika masugnsförsök, säger Göran Carlsson i en kommentar.

Det nya avtalet löper på tre år och innebär att Swerea MEFOS skall driva och underhålla LKAB:s experimentanläggningar på Swerea MEFOS anläggningsområde i Luleå gemensamt med LKAB. LKAB äger anläggningarna och bestämmer försöksprogram och forskning.

LKAB:s experimentmasugn byggdes 1997. Sedan dess har 28 kampanjperioder genomförts och inte mindre än 60 000 ton försöksjärn har producerats. Experimentmasugnen är 8,5 meter hög och har en invändig volym om 8,2 kubikmeter. Experimentmasugnen används både för att utveckla och testa LKAB:s produkter och för gemensamma försök med LKAB:s kunder som kan testa pellets och driftpraxis i pilotskala innan man inför LKAB:s pellets i full produktion. LKAB:s experimentmasugn används också för att utveckla nya processmetoder, som ULCOS, den europeiska stålindustrins initiativ för att uppnå en ståltillverkning med ultralåga utsläpp av koldioxid.

Per-Erik Lindvall, LKAB, tel +46 70 3738163

Göran Carlsson, Swerea MEFOS, tel +46 920 201911

Swerea MEFOS är ett forskningsinstitut för stål- och metallindustrin med säte i Luleå. Swerea MEFOS har ett 90-tal medarbetare inom områdena processmetallurgi, värmning, bearbetning, miljö- och energiteknik med kompetens och erfarenhet på högsta internationella nivå, bland annat från försöksverksamhet i halvstor skala. Omsättningen är ca 160 Mkr per år.