Industrin satsar 8 miljoner på PRISMAs forskning

Forskningscentret PRISMA (Centre for Process Integration in Steelmaking) vid Swerea MEFOS har tecknat ett nytt treårigt avtal med industriparterna för fortsatt forskning om processintegration och
systemoptimering inom metallurgisk industri. Det är SSAB EMEA, SSAB Merox, Ruukki Metals, LKAB, Höganäs AB, AGA Linde och Lulekraft som tillsammans satsar 8 Mkr över tre år.

Att energibespara och utnyttja resurserna bättre i stora industrier kräver nya verktyg och ny kunskap. PRISMA erbjuder idag världsledande kompetens för en heltäckande kartläggning av förbättringspotentialen i de industriella metallurgiska produktionssystemen.

‐ Vi har etablerat processintegrationsforskningen vid Swerea MEFOS och har sedan starten utvecklat området till att vara ett av våra spetskompetensområden. Jag ser ett fortsatt stort intresse från industrin att utveckla PRISMA och det nära samarbetet med industrin, säger Göran Carlsson, vd på Swerea MEFOS.

Arbetet inom centret har karakteriserats av industrinära forskning med samarbete mellan forskare från institut, akademi och industri. I fokus står effektivt resursutnyttjande med ett systemperspektiv där resurserna är energi, material, miljö, kostnader etc.

‐ PRISMA har varit pionjär inom forskningsområdet. Frågeställningar som resurs-, miljö- och energieffektivitet är högaktuella i industrin och behöver ett samlat helhetsgrepp i analysen säger Margareta Rönnkvist, FoU‐chef SSAB EMEA och ordförande i centerstyrelsen.

I den tredje etappen av PRISMA kommer industrikopplingen i forskningen bli ännu större. Forskningen inom centret kommer vara dels inom gemensam forskning och dels företagspecifik forskning där industriparten själv prioriterar de olika aktiviteterna.

‐ Det är nödvändigt att se över hela kedjan från gruvor till pelletsverk för att optimera hateringen av råmaterial och därmed säkra kvaliteten på vår produkt och hålla nere kostnaderna. Möjligheten att själva kunna prioritera forskningen gör att vi kan lyfta företagsinterna frågeställningar som vi annars inte skulle ha kunnat jobba med, det gör värdet av forskningen ännu större säger Dan Hallberg, gruppchef på LKAB.

PRISMA är ett av de åtta Institute Excellence Centre som finansierades av Vinnova, KK-stiftelsen och SSF. Programmet har varit aktivt sedan 2006 i två programetapper. PRISMA är det första IEC som lyckats säkra en fortsättning tillsammans med industrin utan vidare offentlig basfinansiering. Hela avtalet omsätter 12,5 Mkr.

Kontaktperson: Mikael Larsson, tfn. 0920‐20 19 25.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 500 anställda och omsätter 600 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut: Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST. Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även ett helägt dotterbolag i Frankrike med verksamhet i Brest och St Etienne.