Indiska CSIR-National Metallurgical Lagoratory och Swerea MEFOS samarbetar

Indiska CSIR-National Metallurgical Lagoratory och Swerea MEFOS samarbetar

CSIR – National Metallurgical Laboratory (CSIR-NML) in Jamshedpur, Indien och Swerea MEFOS i Luleå har skrivit på ett Memorandum of Understanding (MoU) den 12 mars 2013 om vetenskapligt och tekniskt samarbete. Båda organisationerna är aktiva inom metallurgisk forskning och utveckling i Indien respektive Sverige, och båda är viktiga parter i samverkan mellan akademi, industri och institut. CSIR-NML och Swerea MEFOS har definierat sex områden som är av gemensamt intresse och kommer att agera som forsknings- och utvecklingspartner när det gäller utbyte, praktik och uppdrag för varandras räkning i sina respektive länder.

- Vi är glada över att samarbeta med CSIR-NML i Indien. CSIR-NML är en stark partner med en viktig position i Indien. Den metallurgiska industrin i Indien är redan en ryggrad i den indiska ekonomin men kommer säkerligen att bli ännu viktigare inom de kommande åren, säger Göran Carlsson, vd på Swerea MEFOS. CSIR-NML har en liknande inriktning som Swerea MEFOS och jag är säker på att samarbetet kommer att gynna båda våra organisationer.

Dr. Srinivasan Srikanth, direktör på CSIR-NML säger: - Swerea MEFOS är ett välkänt och välrenommerat metallurgiskt forskningsinstitut och samarbetet kommer att utgöra ett viktigt steg för CSIR-NML:s stöd till den indiska stålindustrin, samt bana väg för samarbeten i internationella projekt. Vi sätter stort värde på Swerea MEFOS som en vetenskaplig partner och för utbyte av erfarenheter för framtida tillväxt.

Kontakt: Mats Sundgren, tfn. 0920-20 19 06.

Bildtext: Mats Sundgren besöker NML i Jamshedpur, Indien. Här tillsammans med Dr. Amitava Bandopadhyay, CSIR.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Luleå, Jönköping, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även verksamhet i Brest och St Etienne i Frankrike.