EU-parlamentariker på besök

EU-parlamentariker på besök

Marita Ulvskog, socialdemokratisk Europaparlamentariker, besökte Swerea MEFOS den 28 oktober. Ulvskog är ledamot i utskottet för industri, forskning och energi och hon har senaste åren arbetat mycket med frågor som rör Europas råvaruförsörjning. Aktuella frågor just nu är Steel action plan, återindustrialiseringen av Europa och arbetet med kritiska metaller.

Göran Carlsson, vd, berättade om Swerea MEFOS långa engagemang i RFCS (Research Fund for Coal and Steel) och vårt arbete kopplat till Europas framtida råvaruförsörjning och det kommande forskningsprogrammet Horizon 2020.

Ulvskog visade stort intresse för Swerea MEFOS samarbete med närliggande företag och Luleå tekniska universitet och utvecklingen av vårt världsledande gruv‐ och stålkluster i Norrbotten. Hon konstaterade också att hon har ett ansvar för att positionera norra Sverige i Europa. Det faktum att det finns en stor gruv‐ och metallindustri här är på många håll fortfarande okänt.

Inom EU läggs stor vikt vid pilot‐ och demonstrationsverksamhet för stärka industrins konkurrenskraft och besöket avslutades med en rundvandring i Swerea MEFOS pilot‐ och demonstrationsanläggning.

Mötet arrangerades av Norrbottens Handelskammare.

Kontakt/Information: Anna Utsi, 0920‐20 19 12, anna.utsi@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.