3D-printa dig själv till förmån för Hungerprojektet

3D-printa dig själv till förmån för Hungerprojektet

Årets Goda auktion till förmån för Hungerprojektet har startat. Auktionen pågår mellan den 16-23 november och pengarna går direkt till att bekämpa hunger och fattigdom. På Swerea deltar man genom att erbjuda högstbjudande en 3D-printad version av sig själv. Lagom att ge bort till svärmor på julafton.

På Swerea SWECAST i Jönköping installerades under hösten en splitter ny och, för Sverige, unik 3D-skrivare i sand. Printern är framförallt intressant för gjutindustrin som kan mer än halvera tillverkningstiden för sina gjutformar med sandprintern och intresset har varit stort, med flera studiebesök per vecka.

Nu engagerar sig Swerea SWECAST i Hungerprojektets kampanj genom att erbjuda högstbjudande en 3D-printad version av sig själv, eller kanske en kompis. Men kommer inte sanden att rinna ut?

− Det är ingen risk att sanden blåser bort eller rasar. Till formen kommer vi använda ett sammanhållande bindemedel, liksom för den frihetsgudinna vi printade för en mässa i Jönköping nyligen, säger Åsa Lauenstein, forskare och ansvarig för 3D-printern på Swerea SWECAST.

Förhoppningen är att en unik möjlighet som den här ska generera mycket pengar till Hungerprojektet. Pengarna från auktionen kommer gå direkt till verksamheten för att avskaffa hunger och fattigdom i Afrika, Asien och Latinamerika.

Vinnarna av 3D-printningen kommer få ett presentkort och bjudas in till Swerea SWECAST lokaler i Jönköping där printern står.

− Först kommer personen att scannas. Därefter för vi in data från scanningen i 3D-printern som börjar printa sanden, säger Åsa Lauenstein.

Auktionen genomförs på Lauritz.com och hålls öppen fram till kvällen den 23 november. Förra året samlades över 140 000 kronor in.

Läs mer om Hungerprojektet:http://hungerprojektet.se/

Buda på en 3D-printad version av dig själv:http://www.lauritz.com/sv/auktion/presentkort-paa-3d-print-till-foermaan-foer-hungerprojektet/i4059061/

Kontakt:
Åsa Lauenstein