Swedish Lapland blir större!

Foto: Fredrik Broman/HumanSpectra.com

Norrbottens läns turistorganisation Swedish Lapland Tourism antog en ny destination som medlem vid styrelsemötet den 9 december, som symboliskt hölls i slagnäs, vid gränsen till Skellefteå.

Swedish Lapland omfattar turistentreprenörer i de fjorton Norrbottenskommunerna och från och med den 9 december även turistentreprenörer i Skellefteå kommun.

- Det är mycket roligt att en destination utanför Norrbotten nu har sökt medlemskap i Swedish Lapland. Vi tar det som ett kvitto på att turistentreprenörerna i länet har jobbat bra med utvecklingsfrågor och varumärket "Swedish Lapland". Styrelsen i Swedish Lapland Tourism ser det som en styrka att även destination Skellefteå är medlem. Det finns ju redan ett samarbete mellan Piteå och Skellefteå när det gäller turism och Skellefteå är med i den strategiska utvecklingen av "The Islands of Swedish Lapland", dvs skärgårdsutvecklingen längs vår vackra norra kust, säger Jan-Erik Jaensson, Vd Swedish Lapland Tourism.

Även Länsstyrelsen i Norrbottens län samt Landstinget i Norrbotten som delfinansierar turistisk verksamhet i Norrbottens län ser det som ett bra steg att jobba länsövsrskridande.

För mer information: Jan-Erik Jaensson, Vd Swedish Lapland 070-5182090
Anna Wallström, Vd destination Skellefteå 070-380 21 11