Uppfriskande icke politiskt korrekt

Ibland blir man glad över att läsa skribenter som vågar tycka och tänka själv, och får göra det. Som ex Jimmy Fredriksson i GT/Expressen som skrev om Göteborgs kommunbeslut om att tidigarelägga öppethållandetiderna i Göteborg. Så nu får man inte festa längre än till klockan tre i rikets andra stad. En pyrrusseger, säkerligen. Som Jimmy mycket riktigt skriver.

En artikel som det varit rabalder kring är den där Dagens Nyheter beskrev sin nya ölskribent så att hon framtstod som en riktigt okunnig person. Vilket förstås upprörde många av oss som gillar öl, när nu Sveriges största morgontidning äntligen satsade på öl också, inte bara vin, vin och vin. En bloggare tog saken i egna händer och intervjuade själv ölskribenten som omedelbart framstod som både klok och kunnig. Heder åt det. Och bra satsning från DN.

Svenska Dagbladet tog upp Timbros rapport om den svenska alkoholliberaliseringen i helgen. Tyvärr spökar fortfarande de felaktiga siffrorna som visar hur stor gränshandeln är, vilket gör själva diskussionen lite sned. Men det är bra att det kommer seriösa rapporter om svensk alkoholpolitik, den visar att vi inte super ihjäl oss utan faktiskt utvecklat vårt sätt att konsumera, gärna en öl och cider ihop med mat till  exempel. Det är bra.